معرفی مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت
مقدمه
امروزه کارآفرینی به عنوان یک استراتژی ملی در همه ی کشورهای پیشرفته ودر حال توسعه ، جهت ایجاد و افزایش مزیت های نسبی و رقابتی کسب و کارها ،کاهش بیکاری و حل معضلات اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است . براین اساس یکی از مهمترین اهداف دولتها در همه کشورها، افزایش نرخ قصد کارآفرینانه وفعالیت های کارآفرینانه در میان دانشجویان می باشد . دستیابی به اهداف توسعه کارآفرینی و گرایش دانشجویان به کارآفرینی ، نه تنها نیازمند اصلاح و بهبود نگرشها و رفتارهای کارآفرینانه در میان مردم است ؛ بلکه باید به بهبو د فضای کسب و کار به طور جدی توجه شود. بر این اساس است که، مقام معظم رهبری بهبود فضای کسب و کار را یکی از مسائل عمده اقتصادی کشور و از مهمترین وظایف دولت بر شمرده اند.
اهداف و چشم اندازها
- تشکیل کمیته کارآفرینی و توسعه منابع دانشگاه
- توانمندسازی فناوران اعم از دانشجویان و اساتید برای ورود به بازار کار وتاثیرگذاری بر تغییرات و تحولات بازار و حوزه مشاغل
- تحلیل محیط کسب و کار فناوری و انتشار نتایج آن
- کمک به برقراری ارتباط هدفمند با صنایع و بخش های اجرایی در راستای تجاری سازی طرح های دانش بنیان
- ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان
- کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری با توجه به نتایج آمایش سرزمین
- ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمینه های فناوری
- بسترسازی جهت ایجاد فرصت های شغلی مناسب جهت جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی در زمینه های فناوری
- تولید و توسعه محصولات و فرایندهای فناوری قابل عرضه به بازار
- اتخاذ تدابیر لازم در مورد انتقال ، تجاری سازی و بومی سازی فناوری های حاصل از فعالیتهای علمی پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشجویان دانشگاه
- ایجاد بخش رشد مقدماتی (شرکتهای تعاونی دانشجویی )در صورت نیاز
- راه اندازی بازارچه مجازی برای معرفی و عرضه محصولات دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه به جامعه
وظایف حوزه کارآفرینی و کارگروهها
- جستجوی سایتها برای کسب اطلاعات و ایجاد ارتباط با صنایع و مراکز علمی – پژوهشی و تهیه بانک اطلاعاتی
- برقراری ارتباط با مراکز صنعتی و اقتصادی جهت معرفی امکانات علمی تحقیقاتی و توانائیهای بالقوه دانشگاه به صنایع
- شناسایی دوره های کوتاه مدت و بلند مدت مورد نیاز بخشهای صنعتی کشور
- همکاری و ایجاد هماهنگی بین فعالیتهای مراکز کارآفرینی و فناوریهای واحدهای مختلف دانشگاه
- تشکیل کمیته های همکاری علمی –پژوهشی درون سازمانی و برون سازمانی
- برگزاری نمایشگاهها ، گردهمائی ها ، کارگاهها و جشنواره های پژوهشی و فناوری
- تهیه وتوزیع بروشورها و خبرنامه های تخصصی فناوری جهت معرفی توانمندیهای دانشگاه به صنایع و صنوف
- برنامه ریزی و اقدام در خصوص اشاعه فرهنگ کارآفرینی در بین اعضای هیئت علمی ، دانشجویان و مدرسین
- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در زمینه کارآفرینی برای اعضای هیئت علمی دانشجویان و دانش آموختگان
- آشنا نمودن دانشجویان به کلیه زمینه های شغلی موجود مرتبط با رشته های موجود دانشگاه
- همکاری و همفکری با مراکز آموزش فنی و حرفه ای و سایر مراکز علمی - پژوهشی
- تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی - کاربردی
- پیگیری امور کارگروهها و مسائل مربوط و اجرای مصوبات آن وابلاغ به مراکز
- برنامه ریزی جهت اجرای طرح کاراد
- راه اندازی بازارچه مجازی جهت معرفی و عرضه محصولات اساتید و دانشجویان دانشگاه به جامعه
ادارات زیر مجموعه مرکز:
- اداره ارتباط با صنعت
- اداره امور کارآفرینی
- اداره حمایت از اختراعات و ابداعات دانشجویی