دکتر آهنچیان در همایش تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد؛
مفهوم سنتی دانشگاه باید کنار گذاشته شود
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است که باید مفهوم سنتی دانشگاه کنار گذاشته شود و برداشتها در این زمینه اصلاح شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی، محمدرضا آهنچیان صبح امروز 28 اردیبهشت ماه در مراسم تجلیل از اساتید سرآمد آموزشی حضوری و الکترونیکی دانشگاه فنی و حرفهای که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: همه دانشگاههای کشورهای دنیا به نحوی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و بسیاری از امور آموزشی تغییر کرده است.
وی افزود: در این مسیر آسیبهایی به آموزش عالی جهان وارد شد که میتوان با شناخت آسیبها به ریشه بینظمیها و نابسامانیها پی برد. اگر در کارکرد مانند آموزش عالی فنی و حرفهای و در پدیده آموزش الکترونیکی بینظمی و نابسامانی وجود داشته باشد کج روی پدید میآید و در نتیجه مانع از تحقق مقصود میشود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در این میان یکی از مشکلات درک و برداشت از آموزش عالی است برخی آموزش عالی را تختهسیاه و گچ میدانند اما آموزش عالی مجموعهای از عوامل پیچیده است که اتفاقاً در آموزش فنی و حرفهای پیچیدهتر است.
آهنچیان اضافه کرد: همانطور که میدانید نظام آموزش عالی جهانی واکنش سریع در برابر کرونا نداشت بسیاری از دانشگاهها برای مدتی تعطیل شدند، در ایران نیز اینگونه بود، این اتفاق سبب شد دریابیم که دانشگاهها به خود و دانشجویان خود روش مدیریت بحران نیاموختهاند البته وزارت علوم تمام تلاش خود را به کار گرفت که آموزش تعطیل نشود به همین دلیل دسترسترین راهحل که آموزش مجازی بود، در دستور کار قرار داد.
وی بیان کرد: در این میان دانشگاههایی مانند دانشگاه فنی و حرفهای که مبتنی بر دروس عملی و مهارتی هستند به زمان بیشتری برای ازسرگیری آموزش نیاز داشتند که خوشبختانه دانشگاه فنی و حرفهای توانست بهسرعت خود را با شرایط جدید وفق دهد و آموزشها را آغاز کند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزشی وزارت علوم گفت: واکسیناسیون بهصورت جدی پیگیری میشود امیدواریم بهزودی به آموزشهای حضوری برگردیم.
وی تأکید کرد: باید مفهوم سنتی دانشگاه کنار گذاشته شود و برداشتها از دانشگاه اصلاح شود. در شرایط کنونی تعریف مجدد نقشها و کارکردها در دانشگاهها، روزآمدسازی و کیفیتبخشی مستمر به فناوری اطلاعات در دانشگاهها میتواند راهگشا باشد.
وی ادامه داد: خلق و توسعه شبکههای دارای کیفیت و مناسب برای تدریس دروس عملی بهویژه در دانشگاه فنی و حرفهای و اصلاح نقش استاد از کسی که همهچیز میداند به کسی که تسهیلگر یادگیری است، میتواند بسیاری از امور را اصلاح کند.