در حاشیه برگزاری هشتمین آزمون استخدامی دستگاه های دولتی،
نشست صمیمانه مسئولین دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران و نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مازندران در دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری برگزار شد.
در حاشیه برگزاری هشتمین آزمون استخدامی دستگاه های دولتی در دانشکده فنی و حرفه ای مرکز استان مازندران، رسالت دانشگاه کارآفرین و مهارت پرور فنی و حرفه ای و راه های حمایت از این دانشگاه با حضور خانم دکتر صفری و دکتر غلامی راد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران، خانم دکتر صفری معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران با تقدیر و تشکر خالصانه و صمیمانه از زحمات کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران بیان داشت: اهمیت و جایگاه نظام آموزشی در هر سیستمی از جایگاه والایی برخوردار است. آنچه که مهم است نیاز امروز جامعه ماست که در واقع به آموزشهای مهارتی بیش از هر چیزی نیازمند هستیم و در جامعه احساس شده که علاوه بر آموزش های تئوری که به سرمایههای اجتماعی جامعه داده می شود، در کنار آن باید آموزش مهارتی هم داشته باشیم و رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای نیز این موضوع را دنبال می کند.
وی با اشاره به توسعه دانشگاه ها و کاهش ورودی ها به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با توجه به ظرفیت جمعیتی، اظهار داشت: غنی سازی ظرفیت ها و استفاده بهینه از پتانسیل دانشگاه ها باید صورت گیرد. در جلسات کارگروه آموزش و پژوهش توصیههایی را داشتیم تا با نظام آموزشی و دانشگاه ها به یک نظریه مشترک در این خصوص برسیم و نیاز امروز جامعه مرتفع گردد. باید بتوانیم در این کارگروه بحث توسعه کیفی دانشگاه ها و ایجاد بازار کسب و کار و آموزش های مهارتی لازم در رشته های مورد نیاز کشورمان را در جلسات استانی برنامهریزی نماییم و امیدوارم خود دانشگاه ها هم بتوانند به تفاهم و نظریه مشترک در این زمینه برسند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران ادامه داد: حضور نماینده دانشگاه فنی و حرفه ای استان در کارگروه اشتغال استانداری و مطرح شدن محوریت دانشگاه در بحث آموزش و پژوهش در دستور کار شورای اداری استان را پیگیری خواهیم نمود. در شورای اداری قائل به این هستیم که نظام آموزشی با شاخصهای اساسی جای بحث و بررسی دارد. نگاه نظام سیاسی به تعامل و همکاری با نظام آموزشی بسیار بالاست و اعتقاد به این داریم که ارکان سیستم جامعه ما با نظام آموزشی و سرمایه های اجتماعی ارتباط مستقیم دارند.
دکتر غلامی راد رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مازندران در این جلسه بیان داشت: اعتبار دانشگاه ملی است و من شخصا پیگیر مباحث ملی و ساماندهی آن هستم تا به دستگاه ها و دانشگاه های استان کمک نماییم. با بازدید کارشناسان سازمان از مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران و پیگیری در دفتر آموزش عالی سازمان در بحث اعتبارات ملی در موافقتنامه مربوطه در ابلاغ اعتبارات و تخصیص به دانشگاه فنی و حرفه ای کمک خواهیم نمود.
وی با تشریح سطح دانشگاه های کشور گفت: دانشگاهها در نسل یک و دو گیر کرده اند و بیشتر آموزشی و برخی پژوهشی هستند. بخشی از مشکل، از جانب صنعت و سیستم اداری است که این پتانسیل عظیم خیلی به کار گرفته نمی شود و یک بخش هم همیشه سعی می کند با اعتبارات پژوهشی دولت وارد بشود. آموزش ها باید مبتنی بر دانش و پژوهش روز دنیا باشد و به سمت نسل سوم دانشگاه و دانشگاه کارآفرین حرکت نماییم. کشش جذب در بدنه دولت در استان مازندران بالاست که دلایل مختلفی دارد از جمله صنعتی نبودن و جوابگو نبودن عرصه های کشاورزی. بایستی به سمت دانشگاه کارآفرین برویم تا مشکل اشتغال در جامعه حل شود. با تدوین رویکرد و تفاهم نامه ای با دانشگاه فنی و حرفه ای استان، ما هم در بودجه متوازن به طور ملموس در سال آینده به این رویکرد کمک خواهیم کرد.
غلامی راد در پایان سخنان خود اظهار داشت: باید در توسعه کارآفرینی در استان اقدامات خوبی انجام بدهیم. ایجاد اشتغال توسط دولت تا اندازه ای محدودیت دارد و باید برویم به سمتی که حرکت مردمی و عمومی داشته باشیم. در سطح استان مراکز مشاوره شغلی و مراکز مشاوره بازاریابی که منجر به توسعه کارآفرینی بشود خیلی کم داریم. با این رویکرد و پیشتازی شما در امر مهارت آموزی و همراهی سایر دانشگاه ها به اشتغال جوانان کمک خواهیم کرد.
دکتر امیر حیاتی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران در این جلسه با اشاره به این که ارائه تصویر شفاف از دانشگاه فنی و حرفه ای در بهبود عملکرد دانشگاه و ارائه خدمات برتر آموزشی و پژوهشی مؤثر خواهد بود، بیان داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند طرف مشورت در برنامه ریزی و تصمیم گیری های استان باشد.
وی گفت: هر دانشگاه و بویژه دانشگاه فنی و حرفه ای مأموریت خاص به خود را دارند. دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی کارآمد است که معضل بیکاری و دغدغه نظام را به نوعی حل می کند. به همین دلیل نظام حاکمیتی تغییر گرایش محسوسی در این حوزه ایجاد کرده و وزارت علوم تاکید کرده که تمام دانشگاه ها در سرفصل درس های خود، آموزش مهارتی را جزو اولویت هایشان قرار دهند و نیز دانشگاه های مادر و معین هر استان از توانایی های دانشگاه فنی و حرفه ای در بحث آموزشهای مهارتی استفاده نمایند.
این مقام مسئول اظهار داشت: شاخص ها در توسعه آموزش های مهارتی کاملا شفاف و باز است. ما باید تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی را در حد استاندارد داشته باشیم تا بتوانیم توقع دانشجویان را برآورده کنیم و برای این امر به حمایت های بیشتر استانداری و سازمان برنامه و بودجه نیاز داریم.
حیاتی با اشاره به روند ساخت آموزشکده های فنی و حرفه ای نوشهر و رامسر بیان داشت: انتظار ما این است که این طرح های بزرگ در دهه فجر امسال مورد افتتاح و بهره برداری قرار گیرند و با اعتبارات متوازن برای این اتمام پروژه ها به دانشگاه فنی و حرفه ای کمک شود تا به سرانجام و بازدهی برسند.