در حال بارگذاری ...
با حضور معاونین فرهنگی وزارت علوم و بهداشت

مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز (فرصت سازی کرونایی) برگزار شد

 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: پرسنل و کادر بهداشت و درمان کشور روزهای سختی را در بیمارستان‌ها می گذرانند. در این شرایط وزارت بهداشت را تنها نگذارید، تمامی اداره و سازمان ها باید کمک کرده و بر اجرای دقیق پروتکل ها نظارت داشته باشند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی، سیماسادات لاری روز یکشنبه در مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز (فرصت سازی کرونایی) که به صورت مجازی در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد، بیان داشت: هشت ماه است همکاران بهداشت و درمان جوانمردانه پای کار ایستاده اند. تعداد زیادی از پرسنل درمان را از دست داده ایم. به نیروی تازه نفس نیاز داریم. در ابتدا همه به ما کمک می کردند، اما اکنون که ابتلا به بیماری بالا رفته، نیازمند همکاری بیشتر هستیم.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت را نباید تنها گذاشت. ابتلای به بیماری بالا رفته و گام نخست این است که همه باید کمک کنند تا مردم بیمار نشوند؛ زیرا پس از بیماری و بستری قضایا پیچیده می شود. افزایش تعداد بیماران باعث کاهش مراقبت از آنان می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در خط مقدم رویارویی با این بیماری است؛ تا فرهنگ سازی صورت نگیرد نمی توان از بیماری جلوگیری کرد.

لاری با تاکید بر لزوم همکاری تمام سازمان و ارگان های کشور در کنترل و کاهش ابتلا به کرونا، تصریح کرد: تاریخ در باره عملکرد ما قضاوت می کند و ما در زمینه مرگ و رنج انسان ها دخیل هستیم. تمامی نهادها کمک کنند تا بتوانیم بیماری را مدیریت کنیم. آمار روزانه بهبودیافتگان نشان از تلاش بی وقفه و حماسه ساز کادر درمان و پزشکی دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آموزش‌های مهارتی اشاره و بیان کرد: امروز مهارت یکی از اصول اساسی و مهم در جامعه به شمار می‌رود و در موضوع کرونا نیز با توجه به نیاز به دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی در پیشگیری و درمان، آماده استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستیم.

وی همچنین از اقدام دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تولید ماسک، گان و سایر ملزومات بهداشتی قدردانی کرد و گفت: این مسائل نشان از مسوولیت و رسالت اجتماعی دانشگاه دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به دشواری کنترل بیماری در شرایط تحریم های ظالمانه گفت: همه اداره ها و سازمان ها موظف هستند لحظه به لحظه سبک کرونایی برای خود تعریف کنند تا شور و نشاط به جامعه بازگردد. این بحران تمام می شود و آخرین بحران نیز نخواهد بود لذا این مسابقه را می توان گامی در راستای افزایش همکاری ها برای کمک به کنترل کرونا ارزیابی کرد.

لاری گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای با برگزاری این مسابقه، تهدید را به فرصت تبدیل ساخت. هر انسانی در هر بحرانی مسئولیت خود را باید متوجه شود و با دغدغه مندی آن را انجام دهد.

وی در باره نقاط قوت جشنواره عنوان کرد: دغدغه مندی و مسئولیت برگزارکنندگان از نخستین نقاط قوت این جشنواره است. همچنین استفاده از روش های نوین در اجرای مسابقات مانند موشن گرافی، پادکست، انیمیشن و اسلاید شو از دیگر ویژگی های این جشنواره است؛ چرا که نسل جدید با این شیوه ها به خوبی آشنا است و شاید بسیاری از اساتید دانشگاه با این فضا و روش ها بیگانه تر هستند. کرونا فرصت ارتباط با نسل جدید را به ما داد تا آن ها را باور کنیم. کرونا نشان داد ابزار ارتباطی نوین بسیار ارزشمند بوده و شاید پس از کرونا نیز بیشتر از آن بهره مند شویم و آموزش ها را در بستر مجازی ببریم.

معاون فرهنگی وزارت بهداشت همچنین عناوین انتخاب شده و آموزش مهارت را از دیگر ویژگی های مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز دانست و اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای، مهارت را در دل خود دارد. ما در زمان شیوع بیماری کرونا به این نتیجه رسیدیم که به دوره های کوتاه مدت مهارتی نیاز داریم. در این شرایط افرادی متخصص و آموزش دیده در زمینه مهارت های کوتاه مدت لازم داریم تا به کمک ما بیایند.

اهمیت فناوری های نوین در استقلال در یادگیری

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای نیز در این مراسم گفت: دانشگاه فنی وحرفه ای با قدمت تاریخی خود، یکی از دانشگاه های حضوری و رایگان آموزش عالی کشور برای انتقال مهارت به دانشجویان است. این دانشگاه به عنوان دانشگاه ماموریت گرا به شمار می رود و به دنبال کمک به اشتغال و تولید است

صالحی عمران با اشاره به غلبه شرایط کرونایی و تغییر شرایط آموزشی گفت: این جشنواره ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و وزارت بهداشت برقرار ساخت. دانشگاه فنی و حرفه ای پس از شیوع ویروس کرونا از همان روزهای نخست، برنامه های آموزشی را با شرایط جدید تطبیق داد و وارد آموزش الکترونیک و مجازی شد. این در حالی است که حدود ۷۰ درصد دروس به صورت عملی است. آموزش های الکترونیکی زمینه ای برای انتقال مسئولیت آموزشی از یاددهنده به سوی یادگیرنده برده و استقلال در یادگیری را ایجاد می کند.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای ادامه داد: یکی از چالش های اساسی نظام های آموزش عالی دنیا بهره برداری مناسب از فناوری و فضاهای مجازی است. بسیاری از سیستم های آموزشی در اثر ناآشنایی با فناوری های نوین به تعطیلی کشانده شده اند.

وی گفت: یکی دیگر از چالش ها در تمامی آموزش ها تولید محتوا است. اگر دانشجو را به تولید محتوای آموزشی برسانیم به استقلال یادگیری و آموزش باکیفیت دست یافته ایم. از این رو چنین جشنواره هایی که می تواند باعث تغییر در نظام آموزشی شود، باید جدی گرفته شود.

صالحی عمران گفت: ارسال ۱۵۲۶ اثر به این جشنواره نشان از استقبال و اهمیت این حوزه در بخش فرهنگی و دانشجویی دارد.

نقش دانشگاه فنی وحرفه ای در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی علمی

معاون فرهنگی وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: برگزاری این مسابقه از سوی دانشگاه فنی وحرفه ای، حرکتی در راستای مسئولیت اجتماعی است که امروزه متوجه جامعه علمی و دانشگاهی کشور است؛ خاصه دانشگاه فنی و حرفه ای که یک دانشگاه ماموریت گرا در جهت مهارت افزایی و تولید دانش است تا به نیازهای گوناگون کشور پاسخ داده و چرخ  توسعه را سرعت بیشتری بخشد.

وی افزود: امروزه که درگیر یک معضل جهانی شده ایم، تمام مسئولان دانشگاهی و علمی با تمامی قوا باید برای حل آن گام بردارند؛ همان گونه که نظام آموزشی و پژوهشی کشور در این زمینه فعال شده است.

غفاری گفت: وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام اهتمام خود را در این زمینه به کار گرفته اند و با توجه به نیازهای موجود، تلاش های خود را به کار می گیرند. دانشگاهی مانند فنی وحرفه ای نیز فعالیت های مناسبی در این زمینه از خود نشان داده است.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: گذشته دانشگاه نیز نشان می دهد این دانشگاه در بحران و مسائل فراگیر همواره در کنار دانشگاه های دیگر و حتی بیشتر، به دلیل ویژگی های خود، حضور موثر داشته است.

غفاری عنوان کرد: دانشگاه فنی وحرفه ای و فعالیت هایی از این دست (برگزاری مسابقات و جشنواره ها) از فعالیت های کارسازی است که به استمرار نیاز دارد و در دانشگاهی مانند فنی و حرفه ای که دانشجویان آن پیش قدم می شوند، بسیار ثمربخش است. همچنین، تنوع رشته های این دانشگاه نیز از دیگر مسائل مهم است که به مواجهه با بحران ها کمک می کند. کووید ۱۹ نشان داد که نیاز به هم افزایی بین رشته ای داریم.

وی با اشاره به نقش آفرینی دانشگاه فنی وحرفه ای تصریح کرد: برای دنیا و آحاد افراد مشخص شده که سلامت امر اکتسابی است. باید شناخت لازم را نسبت به سلامت داشته باشیم. از این رو نیازمند مجموعه ای از اقدامات مبتنی بر دانش، حکمت، خرد، شناخت و معرفت هستیم که از طریق یک شیوه به دست نمی آید؛ بلکه باید شیوه های متنوع و نوین برای کسب آن ها به کار برد.

غفاری تاکید کرد: برای اینکه برنامه ای در یک جامعه صورت عمومی و فراگیر خود را بیابد، به طور طبیعی در یک شیوه و روش خلاصه نمی شود. اگر امروز در خصوص دانشگاه و آموزش از شیوه های نوین متعدد نام می بریم، باید برای انتقال دانش مورد نظر بر مبنای علائق و ذائقه ها نیز از شیوه های نوین استفاده کرد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: به ویژه مسائلی که باید عمومیت جامعه نسبت به آن شناخت پیدا کنند، ما را وادار به استفاده از رویه و شیوه های مختلف وادار می کند؛ چه بهره گیری از هنر دیجیتال و چه خود هنر باشد.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف باید، تمام شرایط محیطی را چه در حوزه فضای مجازی و چه واقعی هوشمند ساخت. به طور حتم، چنین جشنواره هایی به دلیل خلاقیت و نوآوری که در آن ها وجود دارد در معرفی رویه ها، به شیوه های هوشمندسازی جامعه نسبت به مسائلی مانند کرونا کمک می کند.

غفاری گفت: اکنون همگی این اتفاق نظر را دارند که حل معضل کووید ۱۹ نیازمند همکاری تمام دستگاه ها و مجموعه ها است. تلاش دانشگاه فنی و حرفه ای و ارسال آثار متبوع و خوب به جشنواره مورد نظر، قدرت ترویج را دارند.

در این مراسم دکتر مهدی معاون فرهنگی  و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای نیز اظهار داشت: در مسابقه ملی فرصت سازی کرونایی و تولید محتوای فن ورز به عنوان یک  جشنواره علمی و فرهنگی تلاش شد در روزهای که دانشگاه تعطیل است عزیزان دانشجو را در برنامه های فرهنگی دانشگاه مشارکت دهیم.
 وی با ارائه گزارشی از روند مسابقه فرصت سازی کرونایی تصریح کرد: بخش های این مسابقه شامل فرهنگ سازی سلامت و آسیب های اجتماعی، خلاقیت، آموزشی، مهارتی و اخلاقی بود که آثار توسط دانشجویان سراسر کشور در قالب های مختلف به صورت هنری و ارسال از طریق فضای مجازی بوده است.

مهدی بیان کرد: یک هزار و 526 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از داوری این آثار 19 اثر به عنوان برگزیده نهایی شناخته و 10 اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای از همکاری خوب وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه ها و موسسات مختلف آموزش عالی، اساتید، دانشجویان و به ویژه دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس در میزبانی نخستین جشنواره ملی فرصت سازی کرونایی قدردانی کرد.
در این مراسم دکتر محمدجامعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس با تبریک حلول ماه ربیع الاول اظهار داشت: مسابقه ملی فرصت کرونایی به منظور استفاده حداکثری از ایده ها و خلاقیت های جوانان برگزار و 18 هزار دقیقه تولید محتوا در آن انجام شد.
وی با قدردانی از اعتماد دانشگاه فنی و حرفه ای کشور به فارس در برگزاری رویدادهای ملی بیان کرد: این دانشگاه در دو سال گذشته میزبانی رویدادهای مختلف علمی و فرهنگی از جمله جشنواره حرکت، میزبانی از شش دبیرخانه اتحادیه انجمن های علمی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ، سه دبیرخانه عمران و حسابدای و دو دوره آموزش کارشناسان فرهنگی کشور را داشته است.
جامعی تصریح کرد: دانشگاه در راستای رسالت و مسئولیت های اجتماعی آماده است پس از عادی شدن شرایط جامعه مسابقه ملی مهارتی ملی فن ورز را میزبانی کند.
دبیر علمی و اجرایی نخستین جشنواره ملی فرصت سازی کرونایی نیز اظهار داشت: در این جشنواره از  31 استان و 300 شهرستان شرکت کردند.
وی  بیان کرد:  500 استاد و 470 دانشجو به عنوان سفیران دانشگاه و بیش از 70 داور در برگزاری جشنواره ملی فرصت سازی کرونایی و تولید محتوای فن ورز شرکت کردند.

در انتهای این مراسم از دکتر بابایی جانباز مدافع سلامت به پاس تلاش‌های ایثارگرانه‌ای که در مسیر سلامت مردم طی هشت ماه گذشته از خود نشان داده است تشکر و تقدیر به عمل آمد.

وی با بیان این‌که ما باید خود را در حوزه پیشگیری و بهداشت قوی کنیم گفت: پیشگیری تنها از طریق آموزش و بالا بردن دانش مردم حاصل می‌شود. این‌که امروز برخی مردم نسبت به کرونا بی‌تفاوت شده‌اند تنها به دلیل جهلی است که از این بیماری دارند و این جهل تنها با فرهنگسازی و اموزش قابل رفع است.

در ادامه این نشست از مقام های برتر نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز (فرصت سازی کرونایی)  تقدیر شد.

لازم به ذکر است، آیین اختتامیه نخستین دوره رقابت‌های ملی فرصت سازی کرونایی و تولید محتوای فن ورز  در پنج بخش شامل، فرهنگ سازی سلامت و آسیب‌های اجتماعی، خلاقیت، آموزشی، مهارتی و اخلاقی صورت پذیرفت. دانشجویان آثار خود را به صورت هنری و از طریق فضای مجازی توسط اداره کل دفتر برنامه‌ریزی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس ارسال کردند.

پس از تشکیل شورای سیاست‌گذاری و ارسال فراخوان به تمام دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی زیر نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یک هزار و ۵۲۶ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که پس از داوری این آثار ۱۹ اثر به عنوان برگزیده نهایی شناخته و ۱۰ اثر نیز شایسته تقدیر معرفی شدند.