گفت وگوی آوای قلم با ناصر طاهری ریاست آموزشکده فنی و حرفه ای شهید رجائی شهرستان قوچان-خراسان رضوی؛
در دو سال گذشته فعالیت های بسیار خوبی را در آموزشکده فنی شهید رجایی شهرستان قوچان شاهد بوده ایم،همانطور که مستحضر هستید قوچان دانشگاه ها و موسسات آموزشی زیادی دارد.
بر همین اساس از قوچان به عنوان یک شهر دانشگاهی یاد می شود.
آموزشکده فنی و حرفه ای شهید رجائی شهرستان قوچان واقع در فرهنگیان 3 یکی از این موارد می باشد.
بر همین اساس گفت و گویی با ریاست این آموزشکده تدارک دیدیم تا شرایط فعلی این آموزشکده را از زبان ریاست جوان این آموزشکده جویا شویم.
جناب آقای طاهری لطفا به اختصار دانشگاه فنی و حرفه ای را برای خوانندگان ما معرفی کنید؟
دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان دانشگاه نسل سوم و تنها متولی آموزش های عالی فنی و حرفه ای در کشور، از سال 1390 با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را آغاز نموده است. رسالت اصلی این دانشگاه تربیت نیروی انسانی خلاق، ماهر و متعهد در راستای توسعه مهارت آموزی، کارآفرینی واشتغال زایی است. عمده مأموریت این دانشگاه معطوف به اجرای دوره هایی است که بخش خصوصی به آنها نمی پردازد و نقش زیر بنایی برای صنعت، خدمات و کشاورزی کشور خواهد داشت.
از آنجا که 70 درصد از آموزش های این دانشگاه کارگاهی و 30 درصد دیگر نظری می باشد (آموزش های عملی در تعداد 1300 کارگاه و آزمایشگاه انجام می گیرد)، لذا دانش آموختگان علاوه بر داشتن توانایی علمی، از مهارت های عملی و کاربردی لازم نیز برخوردار بوده و غالب فارغ التحصیلان این دانشگاه (در برخی رشته ها صد در صد و در برخی دیگر بالای ۶۰ درصد از فارغ التحصیلان) بطور مستقیم جذب بازار کار می شوند.
دانشکدهها و آموزشکده های فنی و حرفه ای (در مجموع 173 مورد با بیش از 200 هزار دانشجو در 150 رشته تحصیلی ) به عنوان واحدهای زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای، سابقه ی بیش از چهل سال فعالیت آموزشی داشته و از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه ای (هنرستان های فنی، کشاورزی، حرفه ای، تربیت بدنی) فعالیت داشته اند.
لطفا در خصوص آموزشکده فنی شهید رجایی شهرستان قوچان و امکانات موجود توضیح دهید؟
آموزشکده فنی وحرفه ای شهید رجایی قوچان به عنوان زیر مجموعه ای از دانشگاه فنی و حرفه ای، درسال 1380 باهدف توسعه وگسترش مهارت های علمی وعملی وجذب فارغ التحصیلان هنرستان های فنی وحرفه ای و کارودانش با پذیرش 70 دانشجو در 3 رشته نرم افزارکامپیوتر، برق صنعتی وصنایع فلزی درمقطع تحصیلی کاردانی فعالیت خودرا آغازکرد وسپس باتوجه به نیازروزافزون منطقه 4 رشته مقطع کاردانی الکترونیک عمومی،حسابداری بازرگانی، نقشه کشی معماری و جوشکاری و در مقطع کارشناسی در دو رشته معماری و مهندسی تکنولوژی الکترونیک را نیز دایرنمود. در حال حاضر آماردانشجویان این مرکز در مجموع 9 رشته به حدود 600 دانشجو می رسد. بیش از 25 کارگاه و آزمایشگاه مجهز در این آموزشکده وجود دارد که مجهز به تجهیزات آموزشی بروز و مناسب هستند.
طبیعتا هر مدیری دستاودهایی را برای مجموعه به ثمر می رساند، جناب آقای طاهری لطفا در خصوص فعالیت ها و دستاوردهای مدیریت خودتان برای مجموعه توضیح دهید؟
قبل از هر چیز لازم است تقدیر و تشکر ویژه ای داشته باشم از مدیران سابق آموزشکده آقایان کوهستانی و شادمان که الحق زحمات زیادی را برای این مجموعه متحمل شده اند.
در ابتدای فعالیت خودم در آموزشکده شهید رجایی، مهمترین چالش ها عبارت بودند از: (1) پراکندگی واحدهای اداری-آموزشی (عدم وجود انسجام سازمانی)، (2) نبود تجهیزات مناسب کارگاهی و آزمایشگاهی و همچنین قدیمی بودن تجهیزات موجود، (3) عدم استفاده صحیح و بهینه از منابع انسانی و ظرفیت های فیزیکی آموزشکده، موقعیت نامناسب فعالیت های پژوهشی- آموزشی در بین آموزشکده های کشور و همچنین نبود درآمد اختصاصی. با بهره گیری از تجربه مسئولین استانی دانشگاه فنی و حرفه ای، مدیران سابق آموزشکده و همچنین همکاری پرسنل محترم، ضمن تفکیک بخش های اداری - آموزشی، تجهیزات مناسب هر بخش فراهم شد. همچنین کارگاه های و آزمایشگاه های شآموزشکده ساماندهی شده و تجهیزات بروز آموزشی با کمک مسئولین استانی دانشگاه تامین گردید.
از آنجا که در چند سال اخیر تعداد زیادی از همکاران آموزشکده بازنشسته شده بودند لذا جذب نیروی شرکتی (از طریق رایزنی با مسئولین استانی) و نیروهای موسوم به بند "ذ" پیگیری و الحمدا... با اضافه شدن 6 نفر نیرو منابع انسانی آموزشکده ارتقا داده شد.
ساماندهی اساتید در گروه های آموزشی مختلف مورد توجه قرار گرفت و با جذب اساتید توانمند فعالیت های آموزشی و پژوهشی نیز تقویت گردید (در دو سال گذشته بیش از 10 جلد کتاب، چند ده مقاله ISI و کنفرانسی و همچنین 5 طرح پژوهشی استانی توسط اعضای هیئت علمی و مدعو ارائه شده است).
دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان دانشگاه نسل سوم و تنها متولی آموزش های عالی فنی و حرفه ای در کشور، از سال 1390 با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را آغاز نموده است. رسالت اصلی این دانشگاه تربیت نیروی انسانی خلاق، ماهر و متعهد در راستای توسعه مهارت آموزی، کارآفرینی واشتغال زایی است. عمده مأموریت این دانشگاه معطوف به اجرای دوره هایی است که بخش خصوصی به آنها نمی پردازد و نقش زیر بنایی برای صنعت، خدمات و کشاورزی کشور خواهد داشت.
از آنجا که 70 درصد از آموزش های این دانشگاه کارگاهی و 30 درصد دیگر نظری می باشد (آموزش های عملی در تعداد 1300 کارگاه و آزمایشگاه انجام می گیرد)، لذا دانش آموختگان علاوه بر داشتن توانایی علمی، از مهارت های عملی و کاربردی لازم نیز برخوردار بوده و غالب فارغ التحصیلان این دانشگاه (در برخی رشته ها صد در صد و در برخی دیگر بالای ۶۰ درصد از فارغ التحصیلان) بطور مستقیم جذب بازار کار می شوند.
دانشکدهها و آموزشکده های فنی و حرفه ای (در مجموع 173 مورد با بیش از 200 هزار دانشجو در 150 رشته تحصیلی ) به عنوان واحدهای زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای، سابقه ی بیش از چهل سال فعالیت آموزشی داشته و از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه ای (هنرستان های فنی، کشاورزی، حرفه ای، تربیت بدنی) فعالیت داشته اند.
لطفا در خصوص آموزشکده فنی شهید رجایی شهرستان قوچان و امکانات موجود توضیح دهید؟
آموزشکده فنی وحرفه ای شهید رجایی قوچان به عنوان زیر مجموعه ای از دانشگاه فنی و حرفه ای، درسال 1380 باهدف توسعه وگسترش مهارت های علمی وعملی وجذب فارغ التحصیلان هنرستان های فنی وحرفه ای و کارودانش با پذیرش 70 دانشجو در 3 رشته نرم افزارکامپیوتر، برق صنعتی وصنایع فلزی درمقطع تحصیلی کاردانی فعالیت خودرا آغازکرد وسپس باتوجه به نیازروزافزون منطقه 4 رشته مقطع کاردانی الکترونیک عمومی،حسابداری بازرگانی، نقشه کشی معماری و جوشکاری و در مقطع کارشناسی در دو رشته معماری و مهندسی تکنولوژی الکترونیک را نیز دایرنمود. در حال حاضر آماردانشجویان این مرکز در مجموع 9 رشته به حدود 600 دانشجو می رسد. بیش از 25 کارگاه و آزمایشگاه مجهز در این آموزشکده وجود دارد که مجهز به تجهیزات آموزشی بروز و مناسب هستند.
طبیعتا هر مدیری دستاودهایی را برای مجموعه به ثمر می رساند، جناب آقای طاهری لطفا در خصوص فعالیت ها و دستاوردهای مدیریت خودتان برای مجموعه توضیح دهید؟
قبل از هر چیز لازم است تقدیر و تشکر ویژه ای داشته باشم از مدیران سابق آموزشکده آقایان کوهستانی و شادمان که الحق زحمات زیادی را برای این مجموعه متحمل شده اند.
در ابتدای فعالیت خودم در آموزشکده شهید رجایی، مهمترین چالش ها عبارت بودند از: (1) پراکندگی واحدهای اداری-آموزشی (عدم وجود انسجام سازمانی)، (2) نبود تجهیزات مناسب کارگاهی و آزمایشگاهی و همچنین قدیمی بودن تجهیزات موجود، (3) عدم استفاده صحیح و بهینه از منابع انسانی و ظرفیت های فیزیکی آموزشکده، موقعیت نامناسب فعالیت های پژوهشی- آموزشی در بین آموزشکده های کشور و همچنین نبود درآمد اختصاصی. با بهره گیری از تجربه مسئولین استانی دانشگاه فنی و حرفه ای، مدیران سابق آموزشکده و همچنین همکاری پرسنل محترم، ضمن تفکیک بخش های اداری - آموزشی، تجهیزات مناسب هر بخش فراهم شد. همچنین کارگاه های و آزمایشگاه های شآموزشکده ساماندهی شده و تجهیزات بروز آموزشی با کمک مسئولین استانی دانشگاه تامین گردید.
از آنجا که در چند سال اخیر تعداد زیادی از همکاران آموزشکده بازنشسته شده بودند لذا جذب نیروی شرکتی (از طریق رایزنی با مسئولین استانی) و نیروهای موسوم به بند "ذ" پیگیری و الحمدا... با اضافه شدن 6 نفر نیرو منابع انسانی آموزشکده ارتقا داده شد.
ساماندهی اساتید در گروه های آموزشی مختلف مورد توجه قرار گرفت و با جذب اساتید توانمند فعالیت های آموزشی و پژوهشی نیز تقویت گردید (در دو سال گذشته بیش از 10 جلد کتاب، چند ده مقاله ISI و کنفرانسی و همچنین 5 طرح پژوهشی استانی توسط اعضای هیئت علمی و مدعو ارائه شده است).
در محیط آموزشکده و در راستای پیاده سازی خوابگاه های سبز بیش از 320 متر فضای سبز با کمک خیرین احداث شده و علاوه بر افزایش ظرفیت خوابگاه ها (از 80 به120 نفر)، تجهیز و ارتقا کیفی خوابگاه داخلی مجموعه (از حیث دسترسی به اینترنت، فضای داخلی اتاق ها، سیستم بهداشتی و ...) نیز انجام شد. با فعالسازی فیبر نوری و اضافه شدن تجهیزات انفورماتیک، دسترسی رایگان دانشجویان و اساتید به اینترنت (که از ملزومات محیط آموزشی دانشگاه است) در محیط آموزشکده براحتی امکانپذیر شده و بستر ارائه آموزش های مجازی (و آزاد) نیز مهیا گردید. در حال حاضر آموزش های مجازی ارائه شده در آموزشکده فنی قوچان از حیث کمیت و کیفیت مقام نخست استان خراسان رضوی را دارا می باشد. از آنجا که فقدان درامدهای اختصاصی همواره بزرگترین دغدغه مسئولین ادوار آموزشکده بوده است، لذا دو باب مغازه تجاری (که در دوره قبل از مدیریت اینجانب احداث شده بودند) تکمیل و به بخش خصوصی واگذار گردیده است. همچنین با استفاده از کمک خیرین بهره برداری از یک نیروگاه فتوولتائیک 7-10 کیلوواتی در محیط آموزشکده نیز بزودی امکانپذیر خواهد بود.
چه برنامه هایی را برای ارتقاء جایگاه فعلی آموزشکده در بین مجموعه آموزشکده های سرتاسر کشور پیش بینی کرده اید؟
در حال حاضر یکی از عمده چالش های آموزشکده فقدان درآمدهای اختصاصی است.
از سویی دیگر وجود اساتید و هیئت علمی توانمند و مجرب که ارتباطات مناسبی با صنعت دارند نقطه قوت آموزشکده محسوب می شود.
در سال 1399 افزایش درامدهای اختصاصی آموزشکده از طریق آموزش های آزاد (بواسطه وجود اساتید توانمند) و همچنین حمایت از دستاوردهای دانشجویی (که مرتبط با نیازهای صنعت بوده) در دستور کار مسئولین آموزشکده قرار گرفته است. همچنین پیگیری های لازم برای اخذ مجوز جذب دانشجویان خواهر (حداقل در رشته کامپیوتر و معماری) در حال انجام است (در سال 1398 ستاد مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای موافقت خود در این زمینه را اعلام نموده است و لازم است تا تایید این مجوز توسط شورای گسترش عتف نیز صورت پذیرد).
پایان/
چه برنامه هایی را برای ارتقاء جایگاه فعلی آموزشکده در بین مجموعه آموزشکده های سرتاسر کشور پیش بینی کرده اید؟
در حال حاضر یکی از عمده چالش های آموزشکده فقدان درآمدهای اختصاصی است.
از سویی دیگر وجود اساتید و هیئت علمی توانمند و مجرب که ارتباطات مناسبی با صنعت دارند نقطه قوت آموزشکده محسوب می شود.
در سال 1399 افزایش درامدهای اختصاصی آموزشکده از طریق آموزش های آزاد (بواسطه وجود اساتید توانمند) و همچنین حمایت از دستاوردهای دانشجویی (که مرتبط با نیازهای صنعت بوده) در دستور کار مسئولین آموزشکده قرار گرفته است. همچنین پیگیری های لازم برای اخذ مجوز جذب دانشجویان خواهر (حداقل در رشته کامپیوتر و معماری) در حال انجام است (در سال 1398 ستاد مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای موافقت خود در این زمینه را اعلام نموده است و لازم است تا تایید این مجوز توسط شورای گسترش عتف نیز صورت پذیرد).
پایان/