دومین وبینار هم اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان فنی و حرفه ای استان اصفهان
دومین وبینار هم اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان فنی و حرفه ای استان اصفهان با حضور معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای ، روسای دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان، مدیران حوزه آموزش فنی و حرفه ای ادارات کل آموزش و پرورش استان اصفهان، مدیران هنرستان های فنی و حرفه ای کارو دانش استان اصفهان به میزبانی دانشکده فنی شهید مهاجر در روز پنجشنبه هشتم خرداد ماه برگزار گردید.
دکتر غلامرضا کیانی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای دکتر دوازده امامی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان، مهندس ناظم زاده معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش ، مهندس شاهپوری مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای ، مهندس مدیه معاون آموزشی دانشکده فنی شهید مهاجر ، سرگروه های آموزشی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش ، روسای هنرستان های استان اصفهان و برخی دیگر از روسای آموزشکده های فنی استان در این برنامه شرکت کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان، در ابتدا دکتر دوازده امامی، ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان ضمن عرض خیر مقدم به حضار گرامی، هدف از برگزاری این وبینار را معرفی رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان، آمایش و پذیرش دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان و هدایت تحصیلی هنرجویان هنرستانها بیان نمودند.
در ادامه مهندس ناظم زاده معاون متوسطه آموزش و پرورش ضمن تشکر از برگزاری این جلسه تعامل بیشتر آموزش و پرورش با دانشگاه فنی و حرفه ای را با توجه به اهداف مشترک خواستار شد.ایشان با اشاره به اینکه بوم استان اصفهان بیشتر به سمت صنعت و هنر گرایش دارد از مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای درخواست نمود تا رشته های موجود در هنرستان ها در دانشگاه ایجاد شود وی همچنین شایستگی محور بودن آموزش ها در هنرستان ها را نکات مهم و اساسی برشمردند و خاطر نشان کردند کنکور و پذیرش هنرجویان در دانشگاه ها باید از تست زنی خارج و به سمت مهارت محوری پیش برود.
سپس مهندس مدیه معاون آموزشی دانشکده فنی شهید مهاجر، با بیان اینکه هنرجویان هنرستان ها به راحتی می توانند جهت تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه ای اقدام نمایند، به موفقیت فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای که خوشبختانه براحتی جذب بازار کار می شوند مطالبی را ایراد نمودند و با بیان اینکه خانواده ها می توانند با مشاهده تور مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان وارد کارگاه ها شده و و امکانات رفاهی و تجهیزات کارگاهی را مشاهده کنند عنوان داشتند گسترش رشته ها ، ایجاد رشته های جدید و استفاده از همکاران آموزش و پرورش در تدوین سرفصل دروس و تبلیغات کسترده از اهمیت خاصی در جذب دانشجو برخوردار است.
مهندس شاهپوری ضمن بیان تلاش بر برقراری ارتباط بین مسئولین آموزش فنی و حرفه ای استان و هنرستانها و دانشگاه فنی و حرفه ای، به برنامه ریزی در جهت معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای به سایر هنرستان ها و جذب هنرجو مواردی را ایراد نمودند.
سپس دکتر کیانی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای در بخشی از سخنان خود هدف از این وبینار را بررسی و تعریف یک فرآیند مشترک پژوهشی از منظر انگیزش، قبول مسئولیت پذیری، یادگیری مهارت ها و ارتقای هنرجویان هنرستان ها به تکنسین ماهر از نظر کمی و کیفی در سطح جامعه پیرامونی دانستند.
غلام رضا کیانی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، ضمن تاکید بر ارتباط و تعامل دانشگاه فنی و حرفه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، برنامه ریزی در جهت معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای و رشته های مهارتی به هنرستان ها و هنرجویان آن را امری ضروری و مهم دانستد.
"تعامل و همکاری حلقه گمشده اهداف تحقق - توسعه کشور و اهداف آموزش مهارتی در حوزه پیوستگی رشته ها است"
وی اضافه کرد: برای اهداف تحقق - توسعه کشور و اهداف آموزش مهارتی در حوزه پیوستگی رشته ها، تاسیس و عینا حذف رشته با رصد اشتغال(صنعت و بازارکار) چاره ای جزء تعامل و همکاری نیست.
غلام رضا کیانی؛ امروزه با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور، خانواده ها را به یک باور بنیادی در زمینه نیاز بیشتر به آموزش مهارتی را الزامی دانسته اند. در این راستا نسبت به هدایت تحصیلی هنرجویان هنرستان ها، معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای، ایجاد رشته های مورد نیاز کشور با در نظر گرفتن اشتغال و توسعه پایدار و جهش تولید ما مسئولیت اجتماعی داریم.
وی با اشاره به وجود افراط گرایی نظام آموزشی در ایجاد آموزش های نظری، راهکارهای زیر را برای هدایت و جذب دانشجو جهت فراگیری آموزش های مهارتی بیان کردند:
1 - نشست های مستمر و هماهنگی بیشتر بین مسئولان آموزش و پرورش و دانشگاه فنی و حرفه ای
2 – ایجاد ارتباط قوی با خانواده ها و دادن مشاوره های تحصیلی مناسب و نشان دادن توانایی های دانشگاه در تربیت دانشجوی کارآفرین و ماهر
3 – ایجاد جاذبه برای دانش آموزان با ایجاد رشته های جدید با لحاظ کردن همه مولفه های قومی و مذهبی و غیره
4 – لزوم انجام تبلیغات گسترده و مناسب
5 – بروز نمودن فرآیندهای آموزش و یادگیری
لازم به توضیح است این وبینار برای اولین بار با تعداد کاربر بالا تحت سامانه یکپارچه مدیریت آموزش های الکترونیکی (سیما) برگزار گردید./