تحلیلی بر آموزشهای مجازی دانشگاههادر دوران شیوع کرونا
در مصاحبه خبری با خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا (خراسان رضوی )
محمدنصیری ریاست آموزشکده فنی و حرفه ای ثامن الحجج(ع) مشهد
به گزارش دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در مصاحبه با اقای محمد نصیری عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای و ریاست محترم آموزشکده فنی و حرفه ای ثامن الحجج (ع)مشهد درخصوص آموزشهای مجازی مطرح گردید
به گزارش دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا،
در مصاحبه با محمد نصیری ، استاد ریاضی، عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای و ریاست محترم آموزشکده فنی و حرفه ای ثامن الحجج (ع)مشهد درخصوص آموزشهای مجازی مطرح گردید
در آموزش مجازی باید چند برابر تدریس حضوری انرژی و وقت صرف کنند
محمد نصیری، در خصوص مسائل و مشکلات ایجاد شده توسط آموزش مجازی در دانشگاه فنی و حرفهای، اظهار میکند: پس از تعطیلی دانشگاهها در حوزه کلاسهای حضوری در اثر بیماری کرونا، این مراکز برای تداوم و حفظ ارتباط آموزشی خود با دانشجویان شیوه آموزش غیر حضوری را انتخاب کردند، هرچند که تا قبل از این اتفاق و با توجه به اسناد بالادستی، مراکز آموزشی وابسته به وزارت علوم موظف به ارائه دروس خود به صورت مجازی تا ۱۰ درصد بودند.
وی میگوید:حاکم شدن شرایط ویژه بر کشور با توجه به بیماری کرونا باعث شدتادانشگاهها و مراکز آموزشی باسرعت واردعرصه ارائه آموزشهای مجازی شوند وباتوجه به اینکه زیرساختها و بستر اینترنت ملی برای این حجم از کاربری آمادگی نداشت و از طرفی در مراکز آموزشی اساتید، دانشجویان و امکانات بر مبنای آموزش حضوری هماهنگ شده بود،فشار مضاعفی برای کلیه کارکنان دانشگاه مخصوصاً حوزه آموزش تحمیل شد.اهتمام اساتید،کارکنان و برنامهریزان حوزه آموزشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای کشور و همراهی دانشجویان، کارنامه این دانشگاه رادرحوزه ارائه آموزشهای مجازی درخشان کرد.با عنایت به اینکه اکثر دروس ارائه شده در دانشگاه فنی و حرفهای به صورت عملی است و ارائه آموزش مجازی در این بخش مشکلات عدیدهای دارد،اما عملکرد مراکز تابعه دانشگاه در ارائه دروس تئوری و نظری به صورت مجازی قابل قبول است.
در خصوص نقاط قوت آموزش مجازی، عنوان میکند:حفظ سلامتی دانشجویان و اساتید، رعایت قرنطینه خانگی وعمل به توصیههای ستاد ملی مبارزه با کرونا، جلوگیری از قطع ارتباط آموزشی و حتی فرهنگی دانشگاه با دانشجویان، تجربه شیوه نوین آموزشی در سطح اساتید و دانشجویان، ارتقاء دانش فناوری و استفاده از فضای مجازی برای آموزش منطبق بر تکنولوژی جدید از جمله نقاط قوت است.
وی اضافه میکند: از دیگر نقاط قوت میتوان به انتخاب روشهای آنلاین یا بر خط و آفلاین یا برونخط در کنار هم توسط اساتید، امکان دسترسی دانشجویان به محتوای کلاسها، فایلها و جزوات بارگذاری شده در زمانهای مختلف، تلاش بیشتر اساتید برای ارائه مطالب جدید و قابل فهم برای دانشجویان و امکان ارتباط با دانشجویان خارج از وقت کلاس و رفع اشکال درسی آنها اشاره کرد.
نصیری در خصوص نقاط ضعف آموزش مجازی، میگوید: عدم آمادگی اساتید و دانشجویان برای این شیوه از آموزش مخصوصاً در تولید محتوای آموزشی با توجه به عدم فرصت کافی، عادت دانشجویان به حضور در کلاس درس، کم شدن نظارت اساتید و دانشجویان در زمان تدریس و ارائه درس و مشکلات عدیده آموزشهای مجازی در حوزه دروس کارگاهی و عملی از جمله نقاط ضعف این روش است.
ایشان در خصوص مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان و اساتید در روش آموزش مجازی، تصریح میکند: عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و مناسب برای ارائه آموزشهای مجازی برای همه دانشجویان، اشکال در زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری در حوزه فناوری و ارتباطات الکترونیکی، تحمیل هزینههای سنگین اینترنت،تجهیزات و سختافزار لازم برای حضور دانشجویان در کلاسهای مجازی از جمله مشکلات این نوع از آموزش است. اساتید برای ارائه مطالب درسی در فضای مجازی باید چند برابر زمان تدریس حضوری انرژی و وقت خود را برای تهیه محتوای آموزشی صرف کنند، همچنین شیوههای ارزشیابی درآموزش مجازی دارای مشکلات عدیدهای مخصوصاً در آزمونهای پایانی است.
رئیس دانشکده ثامنالحجج (ع) مشهد در خصوص ارائه دروس عملی در آموزش مجازی، بیان میکند:دربعضی از دروس مانند پروژه یا دروس تئوری-عملی که امکان ارائه مطلب به صورت مجازی وجودداشته باشد، اساتید به تولید محتوا پرداخته و بخشی از این دروس را به صورت مجازی ارائه نمودهاند.در برخی از موارد نیز با استفاده از شیوههای نوین شبیهسازی و ارائه فیلمهای آموزشی تاحدودی به رفع مشکل پرداختهاند، اما این واقعیت که اکثر دروس عملی و کارگاهی ضرورت دستورزی و آموزش حضوری را میطلبند، مارا بر آن داشته تابعد از عبور از این دوران به صورت فشرده کلاسهای کارگاهی را تشکیل دهیم.
نصیری بابیان اینکه «در کشور ما و در مواقع خاص اقشار مختلف جامعه خالق صحنههایی از ایثار و ازخودگذشتگی هستند»، اظهار میکند: بعد از ورود بیماری کرونا به کشور و تلاش تحسینبرانگیز و جهادی کادر بهداشت ودرمان کشور،اساتیداین دانشگاه نیزبرای عمل به وظیفه خود و حفظ شرایط قرنطینه با حداقل امکانات صحنههای زیبایی را درحوزه آموزشهای مجازی وکارگاههای مهارتی تولیدمحور در جهت تولیدملزومات مورد نیاز مدافعان سلامت به نمایش گذاشتند.
https://www.isna.ir/news/99022215551/رؤسای-دا-آزش-بر-ازی