همایش اجرای حسابداری تعهدی در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور عاملین مالی استانی مراکز تابعه
معاونت اداری و مالی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه با محوریت اداره کل امور مالی در راستای اجرای حسابداری بخش عمومی (تعهدی) روز سه شنبه مورخ 98/07/30 همایشی با موضوع ( اجرای حسابداری تعهدی) برگزار نمود که میزبان عاملین مالی استانی دانشگاه بود.همایش اجرای حسابداری تعهدی در راستای بررسی راهکارهای استقرار و اجرای حسابداری تعهدی در دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور دکتر ابراهیم صالحی رییس دانشگاه و دکتر غلامرضا زمانی معاون اداری و مالی و دیگر مسئولین دانشگاه برگزار شد.
محورهای همایش شامل شفافیت اطلاعات مالی، انضباط مالی و اجرای حسابداری تعهدی در دانشگاه فنی و حرفه ای
در ابتدای برنامه پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، آقای ابوالفضل فتحی زاده مدیر اجرایی پروژه حسابداری تعهدی پس از خوشامدگویی به حاضرین اهداف همایش را بدین گونه عنوان کرد: تاکید بر عزم عاملین مالی مراکز در تحقق سیاست های کلی دانشگاه و ضرورت اجرای حسابداری تعهدی به لحاظ تکلیف قانونی و تشکیل کمیته های مربوطه ذیل شورای راهبری اجرای حسابداری تعهدی.
بنا بر این گزارش دکتر صالحی عمران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش با عنوان اینکه که با همکاری، همدلی، همفکری هدف اساسی دغدغه اصلی و رئوس فعالیت کارکنان و استادان دانشگاه باید در جهت اعتلا و ارتقای آموزش های عالی فنی و حرفه ای و مهارت آموزی به دانشجویان در دانشکده ها و آموزشکده های سراسر کشور باشد که با مهارتی که کسب می کنند بتوانند بدون هیچ مشکلی وارد بازار کار و اشتغال شوند.وی باعنوان اینکه اگر بابرنامه ریزی منسجم بحث مهارت آموزی درواحدها به بهترین نحو به دانشجویان ارائه گردد این مرکز آموزش عالی می تواند به یک دانشگاه موفق در سطح کشور تبدیل شود. خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم این مهم اتفاق بیفتد بایستی همه حوزه ها اعم از آموزشی، پژوهشی، اداری، دانشج.یی و فرهنگی کمک کنند و اعتقاد دارند با شرایط موجود اقتصادی و تحریم ها، حوزه مالی به لحاظ پشتیبانی این فرآیند فشار بیشتری را تحمل می کند.رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: خوشبختانه طی یک سال گذشته با حضور دکتر زمانی حرکت های خوبی در معاونت اداری و مالی صورت گرفته و امیدوارم با استفاده از تجربه ایشان شاهد اتفاقات بزرگی در این حوزه مهم و اثرگذار باشیم.صالحی عمران با تأکید بر تفویض اختیار فعالیت های حوزه مالی به استان ها و عدم تمرکز بیش از حد این مسائل در سازمان مرکزی بیان داشت: بحث های مالی حساسیت خاص خود را دارند و بایستی کیفیت ارائه خدمات، با نظارت و ارزیابی متسمر توسط مدیران صورت پذیرد که در همین راستا اجرای حسابداری تعهدی می تواند گام بزرگی در بحث کارایی و اثر بخشی فعالیت ها باشد.ریاست دانشگاه در پایان با اشاره به جایگاه مهم عاملین مالی درخصوص اجرای حسابداری تعهدی برای رسیدن به انضباط مالی و رعایت موارد قانونی تاکید داشت.در ادامه دکتر غلامرضا زمانی معاون محترم اداری و مالی و مدیریت منابع دانشگاه در خصوص نقش حسابداری تعهدی و چالش هایی که احتمالا عاملین مالی با آن ها مواجه شوند سخنانی ایراد نمودند و در ادامه بیان کردند درحال حاضر برای داشتن بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، نیازمند داشتن حسابداری تعهدی هستیم که باید استاندارد های حسابداری نیز در اجرای آن لحاظ شود سیستم های حسابداری در زمان شناسایی و ثبت هزینه و درآمد، در حسابداری تفاوت دارد که ممکن است نقدی با نقدی تعدیل شده و یا مبنای تعهدی طراحی شود.ایشان اظهار نمودند: با الزامات قانونی که وجود دارد مجبور به اجرای سیستم تعهدی در دانشگاه هستیم. با توجه به این که تخصیص اعتبارات دانشگاه ها برمبنای قیمت تمام شده دانشجو (و به عنوان کمک) انجام می گیرد مبنای حسابداری مورد استفاده نیز باید به مبنای تعهدی تغییر یابد وی تصریح کردند که معاون وزیر و رئیس مرکز هیئت های امناء و هیئت های ممیز مرکزی وزارت علوم نیز طی بخشنامه 6271/15 مورخ 88/07/29 به لزوم استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از ابتدای سال 88 تاکید کرده اند رئیس شورای راهبردی اجرای حسابداری تعهدی دانشگاه تصریح نمودند که به هر حال با اجرای این سیستم ایجاد بستر لازم برای صرفه جویی و کاهش قیمت تمام شده دانشجو و پروژه ها، امکان دسترسی به اطلاعات دقیق و جامع مدیریتی برای تخصیص و استفاده بهینه از منابع در اختیار فراهم می شود. صورت های مالی تنظیم شده براساس روش تعهدی، اطلاعات حسابداری جامع تری نسبت به اطلاعات حاصل از سیستم حسابداری تعهدی نقدی ارائه می دهد و برای تصمیم گیری و هدف های پاسخگویی سودمند است.اقدامات اولیه در اجرای این نظام حسابداری آغاز شده است و کارگروه های تخصصی که هدفشان تغییر اصلاح سیستم و روش حسابداری مورد استفاده در دانشگاه است تشکیل شده است.معاون محترم اداری و مالی دانشگاه به مزایای سیستم حسابداری تعهدی نیز اشاره نمودند: از مزایای دیگر سیستم حسابداری تعهدی تبدیل بودجه سنواتی به عملیاتی، شناسایی مناسب درآمدهای اختصاصی، تعیین بهای تمام شده، کنترل دقیق درآمد ها و هزینه، نظارت بهتر و کامل تر بر فعالیت ها و ارائه گزارش های صحیح جهت برنامه ریزی دقیق که در نهایت موجب بهبود عملکرد دانشگاه و فراهم شدن زمینه مناسب و لازم جهت ارائه خدمات مناسب تر به دانشجویان گرامی می شود.در پایان ایشان اظهار نمودند: حضور افراد متخصص، متعهد، قانونمند و برنامه گرا در بدنه امور مالی دانشگاه و مراکز تابعه که به جد پیگیر اصلاحات صحیح و قانونی درا مور مالی دانشگاه هستند جو بسیار مناسب و مساعدی به جهت اجرای بهتر و با سرعت بیشتر این نظام حسابداری را فراهم نموده است.
سخنرانی بعدی همایش آقای دکتر سحابی در ادامه با ذکر چند مشکل در سازمان، بیان نمودند که یکی از مشکلات کارهای اجرایی عدم توانایی افراد در بکارگیری مواردی است که با تحصیل آموخته اند و مشکل دیگر اینکه تکرار و عادت در انجام امور تبدیل به یک شخصیت اداری می شود، که مانع توسعه سازمان می گردد. اما در زیر این شخصیت ساخته شده تجربیات و پیشنهادات ارزشمندی وجود دارد که کارکنان نه فکر گفتن آن ها را دارند و حتی احساس می کنند که کسی به آنها گوش نمی کند بنابراین با توجه کردن به توانایی کارکنان می توان ارزش آفرینی خوبی را در سازمان شاهد بود از این جهت بایستی دقت کرد که سازمان توسعه یافته سازمانی است که کارکنان توسعه یافته ای داشته باشند.در ادامه دکتر سحابی تأکید داشتند: از این رو اجرای حسابداری تعهدی را فقط تغییر رویه حسابداری نبایستی دید بلکه فرصتی است برای کشف توانایی های کارکنان برای کمک به توسعه بیشتر سازمان در این حالت در تغییر رویه حسابداری تغییرات دیگری را نیز شاهد خواهیم بود.وی با تاکید به چهار کلمه تحصیل، توسعه، یادگیری و به کارگیری آنچه یاد می گیریم بیان نمودند می توان تحصیل کرد ولی یاد نگرفت، می توان یاد گرفت و توسعه نداد و می توان توسعه داد ولی قدرت استفاده از یادگیری را نداشت.ایشان اجرای حسابداری تعهدی را آغازی برای پیدا و حل کردن مشکلات دیگر در بخش مدیریت مالی بیان نمودند و اجرای درست آن را مهم دانستند.ذیحساب سازمان مدارس و نوسازی کشور یادآوری کردند مدیریت مالی به سه بخش حسابداری، حسابداری مالی، حسابداری مدییرت تقسیم می گردد یادآوری نمودند که حسابداری مالی و حسابداری مدیریت وقتی قابل اجرا هستند که سیستم حسابداری وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. در حال حاضر حسابداری در حد قابل قبول توانایی ارائه اطلاعات به موقع و قابل اتکا را برای حسابداری مالی و حسابداری مدیریت ندارد.ایشان حسابداری حرفه ای را پایه مدیریت مالی دانسته، که بی توجهی به آن مشکلاتی را ایجاد خواهد نمود.همچنین ایشان بین سه کلمه مدیریت، نظارت و کنترل با تعریف مدیریت مالی ارتباط برقرارنموده و بیان نمودند که تعریف مدیریت مالی از نظر استاندارد حسابداری یعنی برنامه ریزی، هدایت و کنترل.در ادامه مطرح نمودند که برنامه ریزی معادل مدیریت، نظارت معادل هدایت می باشد و اظهار داشتند نظارت در مدیریت مالی یعنی هدایت منابع برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده با این بیان کنترل در مدیریت مالی را توانایی ارائه راه حل برای مشکلات مالی پیش روی سازمان برای رسیدن به اهداف دانستند.ایشان در ادامه به تکنیک هایی از حسابداری مدیریت تحت عنوان جریان نقدینگی و تجزیه و تحلیل منابع پرداختند که بر اساس اطلاعات حسابداری قابل انجام است در پایان با تاکید به اصلاح و بهبود روش های مالی با اتکا به تکنولوژی اطلاعات بیان نمودند که اصل محوری در مدیریت دولتی نوین یعنی کوچک سازی، بروکراسی زدایی، خصوصی سازی، تمرکز زدایی و مدیریت گرایی تلاش می کنند که چهار نوع هزینه را در سطح سازمانی و ملی کاهش دهند که عبارتند از: هزینه های مالی، روحی، زمانی و تلاش که در بخش مدیریت مالی برای رسیدن به این اهداف بایستی روابط بین دریافت کنندگان خدمات با واحد مالی در داخل و بیرون سازمان با کارکنان مالی به صورت رو در رو قطع گردد و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی و با مدل های استاندارد صورت پذیرد که در این حال بایستی کارکنان پشتیبانی خدمات بسیار قوی و ورزیده باشند.
بعد از ظهر همایش بصورت برگزاری کارگاه حسابداری تعهدی با پنل آشنایی با (آیین نامه مالی و معاملاتی) دانشگاه فنی و حرفه ای در تاریخ 98/07/30 برگزارشد مدرس این کارگاه جناب آقای محمد تقی زاده مدیر کل محترم امورمالی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و عضو انجمن های حسابداری ایران و حسابداران خبره بودند. شرکت کنندگان در این دوره عاملین مالی مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای در خصوص کاربرد مفاهیم و اصطلاحات مالی و معاملاتی در دانشگاه ها و موسسات آموزش مالی و همچنین کسب مهارت لازم در استفاده از آیین نامه مالی و معاملاتی جهت تهیه و تنظیم اسناد و هزینه را فرا گرفتند.
اهم سرفصل های ارائه شده عبارتند از:تعاریف- بودجه- منابع مالی و دریافت ها- هزینه ها و پرداخت ها- معاملات- نظارت مالی- امور حسابداری و حسابرسی- اموال و سایر مقررات در پایان شرکت کنندگان سوالات خود را در خصوص آئین نامه مالی و معاملاتی مطرح کردند.
مدیرکل امور مالی دانشگاه شهید بهشتی:شناسایی اموال و دارائی ها از کارهای بسیار مهم و پیچیده در اجرای حسابداری تعهدی در ادامه کارگاه تخصصی خانم دکتر اخوان به عنوان مدرس این دوره در خصوص حرکت از نظام نقدی به حسابداری تعهدی که ثبت وقایع مالی به موقع خود می باشد یعنی ثبت هزینه ها در زمان تحمل، و ثبت درآمد ها در زمان تحقق است توضیحاتی ارائه نمودندخانم اخوان خاطر نشان کردند در این نظام حسابداری دانشگاه ها می بایست طبق کدینگ ارائه شده در استانداردهای حسابداری بخش عمومی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی ارائه شده عمل کنند لذا تأکید نمودند گام اول تغییر کدینگ حساب ها و تبدیل آن ها به حسابداری نقدی به تعهدی می باشد.مدیر کل مالی دانشگاه شهید بهشتی اضافه نمودند: موضوع حائض اهمیت در این نظام حسابداری ثبت به موقع رویداد های مالی می باشد. که یکی از مهمترین تغییرات در این نظام توجه به بدهی های دولت یا دستگاه های اجرایی از جمله ذخیره سنوات پایان خدمت، ذخیره مرخصی کارکنان، هزینه، ذخیره استهلاک دارایی ها و اموال می باشد.خانم دکتر اخوان اظهار نمودند شناسایی این هزینه ها نیاز به محاسبه ذخیره سنوات، مرخصی ها و همچنین شناسایی اموال و دارائی های دستگاه اجرایی و ثبت آن در دفاترمالی را دارد.در پایان کارگاه تخصصی خانم اخوان تاکید داشت که بحث اموال و دارایی ها و شناسایی آن ها از مهمترین کارهای اجرای حسابداری تعهدی در دانشگاه می باشد.