رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در جمع اساتید دانشکده های فنی و حرفه ای استان تهران مطرح کرد؛
ضرورت شایستگی محوری در برنامه ریزی و تدوین منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه ای
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در جمع اساتید دانشکده های فنی و حرفه ای استان تهران گفت: این دانشگاه بر ضرورت پرداختن به شایستگی محوری و مهارت های نرم در برنامه ریزی و نیز تدوین سرفصل ها و منابع درسی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، ابراهیم صالحی عمران در نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران که امروز (9 بهمن) به همت نهاى نماینىطی ولی فقیه ىر ىانشطاه فنی و حرفه ای در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه سیستم و نظام آموزشی باید اصلاح شود، عنوان کرد: اصلاحات آموزشی موردنظر ما توجه به شایستگی هاست. با چالش های مختلفی در سیستم آموزشی دانشگاهی مواجه هستیم از جمله اینکه بخش های رسمی آموزش روبه افزایش است و به آموزش غیررسمی توجه زیادی نمی شود. این درحالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا آموزش های آزاد و غیررسمی جایگاه بالایی دارند و تلاش داریم در نظام شایستگی برنامه ریزی درسی که در دست تدوین است به این آموزش های مجازی و غیررسمی نیز توجه خاص شود.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: متاسفانه امروز در کشور ما مدرک گرایی افزایش یافته، درحالیکه دانشجو با مدرک کارآفرین نمی شود و رویکرد عمومی و خارج از استاندارد ایرانیان به تحصیلات دانشگاهی یک چالش شده است.
وی توضیح داد: امروز کشورهای پیشرفته دنیا به آموزش های مهارتی رجوع کرده اند و حدود 80 تا 90 درصد جوانان اروپا، آمریکا، ژاپن و جنوب شرق آسیا به دنبال چنین آموزش هایی هستند. ضمن اینکه متاسفانه در کشور ما رویکرد جوانان به آموزش های مهارتی اغلب تصادفی و ناآگاهانه است ولی در کشورهای پیشرفته جوانان با علم و آگاهی و بر اساس نقشه و برنامه به سرغ چنین مهارت هایی می روند.
صالحی عمران با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به شایستگی ها در تدوین برنامه و منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد: در برنامه ریزی آموزشی کشورهای مختلف دنیا از جمله کانادا، نیوزیلند و آمریکا به اصطلاح شایستگی ها با عناوین متفاوت از جمله مهارت های اشتغال پذیری، مهارت های ضروری، مهارت های پایه ای، مهارت های فردی، مهارت های گروهی، مسوولیت پذیری، کفایت شخصی، مدیریت منابع، مدیریت اطلاعات و غیره اشاره شده است. بدون توجه به شایستگی در برنامه ریزی درسی سیستم آموزشی ما دانش محور و کتاب درسی نیز محمل انتقال اطلاعات خواهد بود نه بیشتر.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه باید مهارت ها را شناسایی و شایستگی ها را کشف کرد، گفت: برای تحقق این امر باید از چهاردیواری اتاق فکر و کلاس درس خارج شویم و به بازار کار و صنعت رجوع کنیم. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به این مقوله وارد شده و دانشگاه ها را وادار کرده است، دوره های مهارت اشتغال زایی را برگزار کنند.
نویسنده کتاب «جامعه ، کار و مشاغل: مروری بر مهارتهای اشتغال زا در بازار کار» افزود: شایستگی ها به شدت در پیدا کردن، نگهداری و افزایش بهره وری کار تاثیر دارند. شایستگی ها قابل آموزش هستند و باید به آنها آگاهانه در تدوین برنامه درسی پرداخته شود. برای گسترش شایستگی ها در تدوین سرفصل های درسی دانشگاه فنی و حرفه ای نیز باید به سراغ بازار کار و خدمات برویم. اگر کارفرما متوجه شود که دانشجویان ما در مدت تحصیل آموزش های کافی را بر اساس نیازهای بازار کار دریافت می کنند، خود به سراغ فارغ التحصیل دانشگاه می آید و فرصت های شغلی فراهم می شود. شایستگی ها دربازار کار کشف می شوند و باید اساتید ارتباطی مداوم با بازار کار داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه تربیت حرفه ای صحیح تر از آموزش حرفه ای است، گفت: اگر رویکرد دانشگاه از درس محوری به شایستگی محوری تغییر کند اعتماد به نفس دانشجویان نیز افزایش می یابد.
صالحی عمران افزود: شایستگی ها شامل مهارت های سخت یعنی توانایی کار فیزیکی با ابزارها و نیز مهارت های نرم یعنی نحوه نگرش به شغل و زندگی است. مهارت های نرم نیز باید در دانشگاه تدریس شوند و یک کارشناس و تکنسین حرفه ای برای توفیق در بازار کار باید از مهارت هایی چون بخشش و فراموش کردن، توانایی حل مشکل، عضو تیم بودن، حرکت بدون چمدان ذهنی، صبر، ایجاد اعتماد، همدلی عاطفی، ارتباط بین فردی، تعهد اخلاقی، مدیریت خشم، مدیریت زمان، وجدان، مثبت اندیشی، تاب آوری، اعتماد به نفس و مهارت های ارتباطی برخوردار باشد که تمام این مهارت های نرم در فرهنگ غنی اسلامی ما نیز مورد تاکید هستند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با تاکید بر ضرورت پرداختن به سرمایه اخلاقی در نظام آموزشی گفت: شایستگی های مربوط به سرمایه اخلاقی شامل مواردی چون صداقت، انصاف، رازداری، درستکاری، شفافیت، عدالت، امانتداری، بیطرفی، اعتماد و هوش اخلاقی است و شورای توسعه استانداردها اصول اخلاقی را شامل استقلال، عدم تخلف، عدالت، نیکوکاری، وفاداری، همت و پیوستگی اجتماعی می داند که باید در برنامه درسی نیز به آنها پرداخته شود.
وی با بیان اینکه 58 درصد عملکرد شغلی تحت تاثیر مهارت های نرم است، تاکید کرد: شایسته محور کردن آموزش منابع انسانی ارتقای فرهنگ کار و افزایش دانش در دانشگاه فنی و حرفه ای موثر است.