نشست توسعه همکاری پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
با حضور دکتر معراج رجایی مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای و دکتر قریشی معاون پژوهشی دانشگاه نوشیروانی بابل و مسئولین اجرایی دو دانشگاه نشست توسعه همکاری پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در تاریخ 28/7/97 برگزار گردید.
در این نشست آقای دکتر رجایی ضمن تشکر از برگزاری این جلسه با تبریک به معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل در خصوص قرار گرفتن در سطح دانشگاههای برتر پژوهشی کشور ابراز امیدواری کردند که با توسعه همکاری پژوهشی با دانشگاه فنی و حرفه ای خصوصا دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران فرصت مناسبی در اجرای برنامه های پژوهشی هر دو دانشگاه ایجاد گردد.
در این نشست دکتر رجایی با اشاره به پتانسیل بالای دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه¬ای دارای بیش از 200 هزار دانشجوی در حال تحصیل در سراسرکشور می باشد، که با همت و زحمات ارزنده رییس دانشگاه فنی و حرفه ای آقای دکتر صالحی عمران و مسئولین همه¬ی دانشکده¬ها و آموزشکده¬ها فضای بهتری بوجود آمده تا بتوانیم دانشجویان را علاوه بر مسائل آموزشی به صنعت نزدیک نمائیم تا با ویژگیهای بهتری وارد بازار کار شوند.
مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به توانمند سازی هیأت علمی و کادر آموزشی در راستای پژوهشهای کاربردی را از اهم برنامه¬های در حال اجرای دانشگاه خواند و افزودند: در هفته گذشته جلسات و طرح موضوع با دانشگاه صنعتی شریف و نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای توانمند سازی اعضای هیأت علمی و کادر آموزشی برگزارشده است و می تواند در استان مازندران نیز اساتید برجسته¬ی دانشگاه نوشیروانی بابل که تجارب خوبی در صنعت دارند با دانشگاه فنی و حرفه¬ای همکاری داشته باشند در استان مازندران12 دانشکده و آموزشکده داریم و می تواند فرصت های پژوهشی مناسبی برای این گروه از دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی فراهم گردد.
در ادامه ایشان در بحث همکاری با دانشگاه نوشیروانی بابل پیشنهاد کردند که می توانیم پروژه های مشترکی را از صنعت اخذ نمایند و طراحی اولیه و دانش فنی و سطح یک آن را خود بر عهده بگیرند و بخش اجرایی و عملیاتی و فنی پروژه جهت اجرایی شدن، به اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای سپرده شود.
دکتر رجایی در پایان با تأکید بر اینکه امور پژوهش دانشگاه فنی و حرفه¬ای اولویت های پژوهشی سازمان برنامه و بودجه و شهرک های صنعتی کشور را احصاء نموده و می تواند به عنوان طرح مشترک در اختیار دانشگاه نوشیروانی جهت همکاری مشترک قرار گیرد طراحی اولیه و های تک در دانشگاه و مراحل اجرایی و آزمایشگاهی می تواند در دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا شود. از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه توسعه رشته ها، قطب سازی رشته ها در مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای، امضای تفاهم نامه با سایر سازمانها و پیگیری راه اندازی مرکز رشد اشاره گردید.
دکتر قریشی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با استقبال از برگزاری این جلسه و همکاری های مورد نظر دو دانشگاه اظهار داشت: در حیطه های مهارت افزایی، ارتباطات خوبی با دانشگاه فنی و حرفه ای به وجود آمده تا دانشجویان ما با مهارت های عملی و حرفه ای در بخش های مختلف آشنا شوند و دانشگاه نوشیروانی هم متقابلاً می تواند بستر لازم برای ارتقا و تحصیلات عالیه اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای را فراهم نماید.
دانشگاه صنعتی نوشیروانی پروژه های زیادی را با مشارکت و همکاری در صنایع مختلف کشور از قبیل برق، آب، نفت و گاز به اجرا گذاشته است. در آموزش مقطع لیسانس یک سری مشکلات وجود دارد و باید سعی کرد این دانشجویان دارای مهارت عملی باشند. باید امکانات عملی بیشتری را فراهم کنیم و دانشگاه فنی و حرفه ای نیز می تواند بستر تحقق این امر را فراهم نماید و تاکید کردند تا زمینه های تخصصی و رشته های آموزشی مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای جهت همکاری دو طرف مشخص و اعلام گردد.
مهندس سنجابی معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) ساری با معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران اظهار داشت: 18 هزار دانشجوی فعال در 12 آموزشکده و دانشکده استان مازندران مشغول به تحصیل می باشند. توانمندی اساتید و دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای سبب شده است بسیاری از دانش آموختگان جذب صنعت و بازار کار شوند. مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای در زمینه تجهیزات کارگاهی و انجام پروژه های صنعتی می توانند به دانشگاه نوشیروانی کمک نمایند و در زمینه توانمند سازی اساتید و انتشار مجله علمی – تخصصی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران می توانیم از توانمندی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل استفاده نماییم و بازدید مسئولین و اساتید دانشگاه نوشیروانی بابل از مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای را زمینه آشنایی بیشتر با فضای دانشگاه فنی و حرفه ای و توسعه همکاری ها برشمردند.
وی افزود: اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای به طور انفرادی طرح های پژوهشی بسیاری را انجام می دهند اما نیاز است که صنعت نیز ما را بپذیرد. با همکاری دو دانشگاه می توانیم گامهای مؤثری در ساخت قطعات و انجام پروژه های صنعتی برداریم.