سوالات متداول حوزه دانشجویی
سئوالات پرتکرار
سامانه جامع امور دانشجویی
زیر سامانه تغذیه
پرسش 1:برای دریافت کد QR چه مراحلی باید انجام شود؟
پاسخ: ورود به آدرس samad.app ---- "نام دانشگاه" = دانشگاه فنی و حرفه ای--- "نام کاربری"= کد دانشجویی---- "رمز ورود"= کد ملی---- از قسمت "تغذیه" نام غذای رزرو شده قابل مشاهده است---- از قسمت بالای نام غذا---- دریافت کد فراموشی ----گزینه "دریافت کد" را کلیک کرده و کد QR تشکیل می شود.
نکته مهم:کد QR فقط ذر زمان سرو غذا تولید می شود (از ساعت 11:15 الی 14:30)
پرسش 2:رمز دوم چگونه تعیین می شود؟
پاسخ:از طریق سامانه saba.nus.ac.ir--- منوی "سامانه تغذیه"---- "عملیات کاربر سامانه"---- "تغییر رمز دوم"---- یک کد 4 الی 8 رقمی می توانید تعیین کنید.
برای دریافت غذای از طریق دریافت با رمز دوم 1- ورورد کد دانشجویی در قسمت کد دانشجو 2- ورود رمز دوم که در سامانه تعیین شده3- گزینه "تایید"
پرسش 3: ارتباط تبلت با شبکه چگونه برقرار می شود؟
پاسخ: دستگاه را روشن کنید---- دکمه تنظیمات را سه ثانیه نگه دارید---- به صورت adminوارد شوید----رمز ورود = #123#---- گزینه "تنظیمات پیشرفته"---- "تنظیمات شبکه" را انتخاب و شبکه وای فای مورد نظر را انتخاب نمایید.
نکته: در صورت صحت عملکرد آیکن کره زمین(شبکه داخلی) و وای فای سبز رنگ می شود.
پرسش 4: برای تعریف روزفروش چه مراحلی باید انجام شود؟
پاسخ:از طریق سامانه saba.nus.ac.ir--- منوی "سامانه تغذیه"---- "عملیات سامانه تغذیه"----"مدیریت روز فروش"---- نام سلف مورد نظر جستجو شود---- در وعده مورد نظر روی سلف کلیک نمایید----در صفحه باز شده تعداد پرس،زمان شروع و زمان پایان درج و ذخیره گردد.
پرسش 5: در چه صورت تبلت عملکرد صحیح دارد؟
پاسخ:دستگاه خود را بررسی نمایید،آیکن کره زمین و وای فای به رنگ سبز باشد.
پرسش 6: افزایش اعتبار با گوشی همراه امکان پذیر است؟
پاسخ:افزایش اعتبار صرفا با سیستم و مرورگر فایرفاکس(به روز رسانی شده)به راحتی قابل انجام است.
امور تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان
" بازپرداخت اقساط و تسویه حساب"
الف: پرسش های مربوط به پورتال دانشجویی
پرسش 1: نحوه ورود به پورتال دانشجویی چگونه است؟ (https://bp.swf.ir/)
پاسخ: صرفا با استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر و گوگل کروم می توانید وارد پورتال دانشجویی شوید.
پرسش 2: در صورت فراموش کردن کلمه عبور چه کار باید کرد؟
پاسخ: به روزرسانی از قسمت فاز ۲ گزینه پرونده پورتال دانشجویی و بروز رسانی کدملی که توسط همکاران صندوق و کاربران دانشگاهی امکان پذیرمی باشد.
پرسش3: نحوه استفاده از پورتال دانشجویی و بازپرداخت بدهی چگونه است؟
پاسخ: در صورت فارغ التحصیلی در یک مقطع با ورود به پورتال با انتخاب گزینه پرداختی ها و پرداخت دفترچه و سپس انتخاب زمان واریز میتوانید بدهی خود را پرداخت نمایید و در صورت چند مقطعی بودن با استفاده از گزینه خلاصه وضعیت مقطع بالاتر، دفترچه اقساط را انتخاب و سپس از طریق پرداخت دفترچه، تعداد اقساط را انتخاب و واریز نمایید.
پرسش4: در صورت بروز مشکل در مرحله ورود رمز کارت بانکی در فرآیند باز پرداخت چه کار باید کرد؟
پاسخ: در صورت اشکال یا قطعی در درگاه بانک تا رفع اشکال صبر کنید. در غیر این صورت از کارت بانکی دیگری استفاده کنید.
ب: پرسش های مربوط به دفترچه اقساط و تسویه حساب (از طریق پرونده موجود در سامانه فاز ۲) (https://bp.swf.ir/)
پرسش1: فرآیند پرداخت بدهی و درخواست تسویه حساب چگونه است؟
پاسخ: پس از واریز اقساط دفترچه و یا واریز کل بدهی می توانید از قسمت پورتال دانشجویی، بخش تسویه حساب یا درخواست تسویه را انتخاب وشماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید سپس به تناسب مقطع تحصیلی با اداره رفاه دانشگاه محل تحصیل خود جهت تأیید نهایی تماس بگیرید.
پرسش 2: وقتی یک یا چند قسط وام را پرداخت نموده ام ولی تیک تأیید پرداخت را مشاهده نمی کنم چه کار باید بکنم؟
پاسخ: این مورد به طور معمول توسط کارشناسان صندوق رفاه دانشجویان بررسی شده و حدالامکان رفع اشکال می شود. در غیر این صورت مراتب به اداره فنآوری اطلاعات صندوق رفاه دانشجویان ارجاع و نتیجه آن به متقاضی اعلام می گردد.
پرسش 3: در صورتی که بدهی واریز شده اما همچنان گزینه اقساط معوق و جریمه دیرکرد در صفحه نمایش داده شود تکلیف
چیست؟
پاسخ: با بررسی پرونده توسط کارشناس و کلیک بر روی گزینه محاسبه مجدد، بدهی معوقه و جریمه دیرکرد به روز رسانی شده و نمایش داده می شود.
پرسش4 : راه های برقراری تماس تلفنی با کارشناسان تسویه حساب صندوق رفاه دانشجویان چیست؟
پاسخ: در صورت نیاز به راهنمایی در خصوص دفترچه اقساط و تسویه حساب و بدهی پس از تماس با شماره۸۹۳۷۶۰۰۰ -021داخلی ۱۳۱، ۱۳۳ ، ۱۳۰ و۱۴۰ ، ۱۴۱ ، ۱۴۲ ، ۱۴۳ ، ۳۵۳ را انتخاب نمایید.
ج: پرسش های پرتکرار ارباب رجوع در خصوص بازپرداخت اقساط :
پرسش 1: در صورتی که وجه پرداختی از حساب کسر شده اما به پرونده انتقال نیافته است چه باید کرد؟
پاسخ: اگر پس از کسر مبلغ از حساب به مدت ۷۲ ساعت وجه پرداختی به حساب دانش آموخته بازنگردد، می بایست پس از دریافت صورتحساب (گردش ۷۲ ساعته حساب )از لحظه پرداخت و اعلام درگاه پرداخت از طریق ارائه مدارک به دانشگاه محل تحصیل و تنظیم درخواست کار به صندوق منعکس گردد.
پرسش2: نحوه استرداد مبلغ اضافه واریزی چگونه است؟
پاسخ:
الف: درخواست تسویه حساب از طریق دانشگاه
ب: ارائه درخواست استرداد از طریق دانشگاه در قالب درخواست کار و یا مستقلا از طریق شخص (که شامل ارائه شماره حساب و شبای حساب شخص باشد).
پرسش3: وقتی که مبلغ به صورت اشتباه واریز کرده ام و به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار نمی باشم تکلیف چیست؟
پاسخ: ارائه درخواست کتبی به آموزشکده یا دانشکده محل تحصیل(معرفی شماره حساب و شماره شبا به انضمام تصویر کارت ملی و صورتحساب گردش ۷۲ ساعته به نام شخص ).
پرسش4: در صورتی که مبلغ بدهی را دوبار واریز نموده باشم چه باید کرد؟
پاسخ: در صورتیکه دانش آموخته بدهی های دیگری داشته باشد مبلغ واریز شده از مانده بدهی های دیگر دانشجو کسر می گردد و در غیر اینصورت پس از صدور تسویه حساب مبلغ اضافه واریزی از طریق صندوق قابل برگشت می باشد (طبق بند۲. نحوه استرداد مبلغ اضافه....)
پرسش5: جهت ثبت فیش های دفترچه اقساط سامانه سجاد و یا فیش های نقدی بانک ملی چه باید کرد؟
پاسخ:
الف: دانش آموختگانی که دارای دفترچه اقساط از سامانه سجاد می باشند مکلف به ارائه اصل اسناد دفترچه های پرداختی به صندوق رفاه و یا نزدیک ترین دانشگاه محل زندگی خود بوده و از همان جا نیز می توانند مراحل تسویه حساب خود را پیگیری نمایند.
ب: درصورتیکه فیش واریزی متعلق به بدهی خوابگاههای مربوط به سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ و یا فیش نقدی که در سامانه های صندوق ثبت نشده باشد با ارائه اصل فیش به دانشگاههای محل تحصیل، ثبت و الصاق آن توسط دانشگاه از طریق درخواست کار به صندوق ارسال گردد.
پرسش6: در صورتی که از طریق عابر بانک و موبایل بانک پرداخت کرده ام اما ثبت نشده است تکلیف چیست؟
پاسخ: دریافت و ارائه گزارش بانکی (گزارش مربوط به گردش ۷۲ ساعته حساب از لحظه پرداخت که متعلق به شخص دانشجو می باشد ) به دانشگاه و انعکاس آن از طریق درخواست کار به صندوق ظرف ۴۸ ساعت پاسخگویی می گردد.
پرسش7: در صورتیکه در طرح های بخشودگی صندوق رفاه دانشجویان شرکت نموده ام و مبلغ جریمه از پرونده ام کسر نشده
است چه باید کرد؟
پاسخ: پیگیری از طریق دانشگاه محل تحصیل جهت ارسال درخواست کار به صندوق رفاه دانشجویان
پرسش8: راه های برقراری تماس تلفنی با کارشناسان پیگیری مطالبات و معوقات صندوق رفاه دانشجویان چیست؟
پاسخ: در صورت نیاز به راهنمایی در خصوص بازپرداخت اقساط و واریزی ها پس از تماس با شماره ۸۹۳۷۶۰۰۰-۰۲۱ داخلی ۱۲۱،۱۱۱،۱۱3،۱۱۵ را انتخاب نمایید.
شوراهای انضباطی
پرسش 1: رسیدگی به تخلفات احتمالی دانشجویان در چه مراجعی قابل رسیدگی می باشد؟
پاسخ:
الف- شورای انضباطی بدوی دانشجویان
ب- شورای انضباطی تجدید نظر دانشجویان مستقر در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای
ج- شورای مرکزی انضباطی مستقر در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
پرسش2: مراجع رسیدگی کننده به اعتراضات احکام صادره از سوی شورای انضباطی کدام هستند؟
پاسخ:
الف- مرجع رسیدگی کننده به آرای شورای انضباطی بدوی، شورای انضباطی تجدید نظر می باشد.
ب- مرجع رسیدگی کننده به آرای شورای انضباطی تجدید نظر، شورای مرکزی انضباطی دانشجویان می باشد.
پرسش3: چه رفتار و اعمالی تخلف محسوب می شود؟
پاسخ:آن دسته از رفتارهای دانشجو تخلف است که در آئین نامه انضباطی یا شیوه نامه اجرائی به عنوان تخلف احصاء شده است و تفکیک تخلفات به شرح ذیل می باشد:
الف: تخلفات عمومی دانشجویان (از قبیل تهدید، تطمیع، توهین، تهمت، ضرب و جرح، تخلفات رایانه ای و مخابراتی، جعل، سرقت، رشوه، اختلاس، قتل و… )
ب: تخلفات آموزشی و اداری
ج: تخلفات سیاسی
د: تخلفات اخلاقی
پرسش4: اگر دانشجویی در طول تحصیل در شورای انضباطی دارای سابقه بود چه زمانی برای امحاء آن می تواند اقدام کند؟
پاسخ:مطابق ماده 117 شیوهنامه اجرایی آییننامه انضباطی دانشجویان دبیرخانه شورای انضباطی دانشگاه برای امحاء آثار احکام اقدام مینماید.
پرسش5: فرق بین تقلب و تخلف در امتحانات چیست؟
پاسخ: تقلب عبارت است از استفاده محرز از اطلاعات، تجهیزات یا امکاناتی که مجاز نباشد با قصد قبلی برای ارائه نتیجه یک فعالیت آموزشی و انتفاع از آن، و تخلف عبارت است از به همراه داشتن مکتوبات و تجهیزات و امکانات غیر مجازی که استفاده از آنها محرز نگردد.
پرسش6: بر اساس شیوه نامه انضباطی دانشجویان شورای انضباطی چه آرایی برای دانشجویان مرتکب تقلب یا تخلف در جلسه امتحان صادر می کند؟
پاسخ: بر اساس شیوه نامه انضباطی، دانشجویانی که مرتکب تقلب در آزمون شده باشد، با تشخیص شورای بدوی انضباطی به تنبیه بند ۶ (درج نمره ۲۵/۰) و متناسب با نوع تقلب به یکی از بندهای ۱ تا ۵ و در صورت تکرار علاوه بر تنبیه بند ۶ به یکی از بندهای ۹ تا ۱۲ محکوم می گردد. در صورت تخلف در آزمون به یکی از بندهای ۱ تا ۵ محکوم می گردد.
طرح سفیران جوان اقتصاد مقاومتی (سجا)
پرسش 1: منظور از سجا چیست؟
پاسخ:طرحی است برای بهرهمندی از توانمندیهای فنی و داخلی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای جهت انجام تعمیرات و تولید تجهیزات مورد نیاز در تابستان هرسال
پرسش2: اهداف طرح سجا چیست؟
پاسخ:
- توسعه فرهنگ حمایت از تولید داخلی
- تعیین قطبهای تخصصی تولید در دانشگاه فنی و حرفهای
- خودکفایی در تأمین تجهیزات و اقلام مورد نیاز مراکز آموزشی
- اجرای طرح تحول خوابگاهها
- افزایش مهارتآموزی در بین دانشجویان
پرسش3: بازه زمانی اجرای طرح سجا از چه زمانی شروع و چه زمانی به پایان میرسد؟
پاسخ:
- آغاز طرح: اول تیرماه هر سال
- پایان طرح: دهم شهریورماه همان سال
پرسش4: فرآیند اجرایی طرح سجا چگونه است؟
پاسخ:
- تکمیل فرمهای مربوط به طرح در بازه زمانی 16 لغایت 23 تیرماه هر سال در پیشخوان مراکز تابعه
- ثبتنام دانشجویان بهمنظور اعلام آمادگی مشارکت
- ثبت اطلاعات دانشجویان پس از پایان فعالیت به تفکیک نوع فعالیت، ساعت فعالیت و... در سامانه همای رحمت
- ارسال گزارش مصور از فعالیتها و اقدامات انجام شده در مرکز به معاونت دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای
پرسش5: فرآیند مالی و بیمه طرح سجا چگونه است؟
پاسخ:
- حق الزحمه دانشجویان مشمول طرح برمبنای نوع کار و میزان ساعت پس از ثبت در سامانه جامع همای رحمت محاسبه و پرداخت میشود.
- بیمه حوادث دانشجویی دانشجویان شاغل در طرح الزامی است
اداره امور خوابگاهها
پرسش1: کدام دانشجویان مجاز به استفاده از خوابگاه هستند؟
پاسخ: دانشجویان روزانه که در سنوات مجاز هستند و در استانهایی غیر از استان محل تحصیل زندگی می کنند در صورت احراز شرایط و ثبت نام آموزشی میتوانند از خوابگاه استفاده نمایند.
پرسش2: در هر مقطع دانشجویان چند ترم میتوانند از خوابگاه استفاده نمایند؟
پاسخ: دانشجویان واجد شرایط با توجه به امکانات و تعداد متقاضیان میتوانند از تاریخ شروع به تحصیل به شرح زیر از خوابگاههای دانشجویی برخوردار شوند :
- دانشجویان پسر دورههای کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداقل2 نیمسال
- دانشجویان دختر دورههای کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 4 نیمسال
- دانشجویان پسر دوره کارشناسی پیوسته حداکثر 6 نیمسال
- دانشجویان دختر دوره کارشناسی پیوسته 8 نیمسال
پرسش3: اگردانشجویی از اواسط دوره تحصیلی متقاضی خوابگاه باشد نحوه محاسبه سنوات استفاده از خوابگاه چگونه خواهد بود؟
پاسخ: چنانچه دانشجو در دورهای از تحصیل از خوابگاه دانشجویی استفاده نکند، به نسبت باقیمانده دوره در سنوات مجاز تا سقف معین میتواند از خوابگاه دانشجویی برخوردار شود .
پرسش4: چگونه میتوان از تخفیف اجارهبهای خوابگاه استفاده کرد؟
پاسخ: دانشجویان روزانه غیر بومی که در سنوات مجاز استفاده از خوابگاه میباشند چنانچه قبل از ورود به خوابگاه ،اجاره نقدی خوابگاه را پرداخت نمایند مشمول تخفیف اجاره بهای خوابگاه می گردند.
پرسش5: نحوه پرداخت اجاره بهای هر نیمسال چگونه است؟
پاسخ: پرداخت اجارهبهای خوابگاه هر ترم دانشجویان در خوابگاههای ملکی دانشگاه از طریق مراجعه به پورتال دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان به آدرس http://bp.swf.ir یا دریافت فیش اجاره خوابگاه از اداره اموردانشجویی دانشکده/آموزشکده امکان پذیر می باشد.
پرسش6: آیا دانشگاه خوابگاه متاهلین دارد؟
پاسخ: متاسفانه با توجه به ازدیاد پذیرش دانشجویان شهرستانی مجرد، در حال حاضر خوابگاهی برای دانشجویان متاهل وجود ندارد.
پرسش7: در صورتیکه دانشجویی برای نیمسال دوم نخواهد از خوابگاه استفاده کند چگونه می تواند عدم نیاز به خوابگاه را اطلاع دهد؟
پاسخ: ثبت نام خوابگاه برای نیمسال اول و دوم تحصیلی سالی یک بار انجام میگردد. بنابراین افرادی که طی هر شرایطی از جمله فارغ التحصیلی، انصراف از تحصیل و ... نخواهند از خوابگاه استفاده نمایند لازم است نسبت به تهیه برگه تخلیه از مسئول خوابگاه و تحویل آن به اداره امور دانشجویی اقدام نمایند.
پرسش8: برای اسکان در خوابگاه چه وسایلی بایستی همراه دانشجو باشد؟
پاسخ: یک دانشجو لازم است تمامی وسایل شخصی و ضروری از جمله وسایل خواب (تشک- بالشت- پتو- ملحفه) و آشپزی را در خوابگاه همراه داشته باشد.
کمیسیون موارد خاص
آدرس سامانه سجاد جهت ثبت تقاضای کمیسیون موارد خاص دانشجویان :http://portal soarg.ir
پرسش1:درکارتابل کارشناس آموزش دانشکده/آموزشکده، قسمت بررسی مستندات اگر اشتباهی به مدیر آموزش ارجاع داده باشند راه حل چیست؟
پاسخ: کارشناس مربوطه با کد کاربری خود شامل ( مثلا کد_scedu2 رمز 123 ) وارد شده سپس گزینه انتخاب ،تایید و ثبت را انتخاب نموده پرونده بازگشت داده می شود.
پرسش2:اگر رای در سطح دانشگاه باشد چه باید کرد؟
پاسخ: درکارتابل کارشناس کمیسیون، قسمت ارسال رای، رای دانشجو وارد شود و بقیه ی فیلدها هم پر شود.
پرسش3:اگر رای در سطح استان باشد چه باید کرد؟
پاسخ: درکارتابل کارشناس کمیسیون، به هیچ عنوان قسمت رای، رای دانشجو وارد نشود وفیلد رای خالی باشد و ارجاع به استان انتخاب گردد (به غیر از فیلد رای) بقیه ی فیلدها پر شود.
پرسش4:اگر رای در سطح سازمان مرکزی باشد چه باید کرد؟
پاسخ:پرونده هایی که قابلیت بررسی در سطح سازمان را دارد ، درکارتابل کارشناس کمیسیون، به هیچ عنوان قسمت رای، رای دانشجو وارد نشود وفیلد رای خالی باشد و گزینه ارجاع به سازمان مرکزی انتخاب گردد (به غیر از فیلد رای) بقیه ی فیلدها پر شود.
پرسش5:برای پرداخت دانشجودر سامانه سجاد ، شماره حساب خاصی داریم ؟
پاسخ: خیر، دانشجو وارد پورتال خود شده و مراحل پرداخت جلوی شماره ی پیگیری نوشته می شود.
پرسش6: دانشکده/آموزشکده و مرکزاستان کار دانشجو را در کارتابل خود انجام می دهند چرا وارد کارتابل کارشناس سازمان مرکزی نمی شود؟
پاسخ: تا دانشجو هزینه را پرداخت نکند پرونده ی دانشجو قابل رویت نیست.
پرسش7:برای بررسی فرآیند پرونده دانشجو در سامانه به کجا مراجعه کنیم؟
پاسخ: ابتدا شماره فرایند را وارد کرده سپس در مشخصات فرایند آخرین قسمت را بررسی می نماییم که در کدام مرحله است.
امور تغذیه
پرسش1: سیاستهای اجرایی تغذیه در سال 1403 و 1404 با چه روشی میباشد؟
پاسخ:روشهای تأمین تغذیه دانشجویی در سال تحصیلی 1404-1403 پیرو نامه شماره 25/510/2899 مورخ 1403/02/30 به کشور ابلاغ شده است.
پاسخ:پیرو مصوبه مورخ 16/05/97 هیات محترم رئیسه دانشگاه از مهرماه 1397 الگوی شماره 1 و 2 تغذیه حذف و فقط الگوی 3 و 4 بکار گرفته شود.
پرسش2:این مرکز با تعداد دانشجویان زیاد دارای سلف مناسب نمی باشد،آیا اعتباری تعلق خواهد گرفت؟
پاسخ:ساخت سلف سرویس از طریق معاونت محترم اداری مالی اداره کل عمرانی پیگیری شود.
پرسش3:ارسال تجهیزات موجود در آشپزخانه مراکز تابعه تجمیعی چگونه است؟
پاسخ:طبق دستور العمل غذایی 8211/510/25 مورخ 03/06/97 مراکزی که دستور تجمیعی آنها داده شده است باید با آشپزخانه مرکزی خود تجمیع و تجهیزات پخت را به آن ارسال نمایند.
بیمه دانشجویی
پرسش1:چه گروه از دانشجویان مشمول بیمه حوادث هستند؟
پاسخ: برابر بخشنامه شماره مورخ تمام دانشجویان شاغل به تحصیل(سنوات مجاز و غیر مجاز) مشمول بیمه حوادث هستند.
دانشجویان سرآمد ـ برتر ـ همیار دانشجو ـ شوراهای صنفی و رفاهی ـ دانشجویان نمونه مهارتی
پرسش 1: قانون حمایت از دانشجویان سرآمد دانشگاه چیست؟
تمام شیوهنامهها را ابلاغ رسمی به واحدهای استانی ارسال شده است و تصویر آن در صفحه اداره کل امور دانشجویی موجود میباشد.