رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران:
اساتید پژوهشگر کارآمد، باید به ابزار و لوازم حوزه پژوهش آشنا باشند
دکتر امیر حیاتی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران در نشست هم اندیشی توسعه فعالیت های پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای که در دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) ساری برگزار گردید، اظهار داشت: توانمند سازی کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای به تعالی دانشگاه منجر خواهد شد و پژوهش ابزاری کارا در توانمند سازی اساتید و دانشجویان است. برای اینکه اساتید هیأت علمی بتوانند در حوزه های مختلف پژوهشی مؤثر و کارآمد جلوه کنند، حتماً باید به ابزار و لوازم این حوزه آشنایی داشته باشند و در این حوزه ورود نمایند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران، دکتر امیر حیاتی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران در نشست هم اندیشی برنامه ریزی و توسعه فعالیت های پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای که با حضور مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و مدیران و معاونین آموزشی-پژوهشی و اعضای هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران در روز شنبه 28 مهر در دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) ساری برگزار گردید، بیان داشت:
دانشگاه فنی و حرفه ای در جهت افزایش توانمندی نیروهای انسانی به ویژه اعضای محترم هیأت علمی برنامه های مفصّل و مدوّنی دارد که در حوزه های مختلف در حال اجراست. دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران نیز در راستای تقویت و تمهید مقدمات برای انجام این امور، سلسله برنامه هایی را برای افزایش توانمندیهای اعضای هیأت علمی برنامه ریزی نموده است.
باور ما این است برای اینکه اساتید هیأت علمی بتوانند در حوزه های مختلف پژوهشی مؤثر و کارآمد جلوه کنند، حتماً باید به ابزار و لوازم این حوزه آشنایی داشته و در این حوزه ورود نمایند.
با توجه به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی جدید التأسیس بوده و نیروهای انسانی از ابتدا هیأت علمی نبوده اند، برگزاری دوره های توسعه و تقویت توانمندسازی نیروی انسانی ضروری می باشد و توصیه ی ما این است که همه مراکز این امر را در برنامه ی کاری خود قرار دهند.
دکتر حیاتی به تشریح موضوعات مبتلا به حوزه ی امور پژوهشی دانشگاه پرداخت و بیان داشت: این موضوعات و دغدغه های خاص اساتید معمولاً شامل ارتقاء، فرصت مطالعاتی، ادامه تحصیل، آیین نامه اعتبار پژوهشی (گرنت)، انتشارات و نشر کتاب می گردد و اساتید ما باید از برنامه های سازمان مرکزی در این زمینه ها مطلع باشند.
در حوزه پژوهشی گامهای خوبی برداشته شده و در توسعه جریان آموزش مؤثر و روزآمد، اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای می توانند از فرصت مطالعاتی کوتاه مدت و یک ترمه در داخل کشور بهره مند گردند.
وی با اشاره به طرح ریزی سه برنامه اولویت دار در دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران و لزوم کمک مسئولین در اجرایی نمودن آنها افزود: برنامه اول ثبت و انتشار مجله تخصصی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران می باشد و این نیاز به تیم تحریریه درجه یک دارد و با تعامل با دانشگاه صنعتی نوشیروانی اولین جلسه هماهنگی برگزار شده است. برنامه دوم این است که جهت ارتقای اساتید هیأت علمی از دانشگاه های درجه یک بخواهیم که در ردیف جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای اساتید هیأت علمی ظرفیت معینی تعریف نمایند تا با تعامل با دانشگاه مازندران و یا دانشگاه نوشیروانی، از ظرفیت اساتید هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان استاد راهنما یا مشاور دانشجویان کارشناسی ارشد و یا دکترا استفاده گردد.
در برنامه سوم بر آنیم تا کلیه دانشگاه های وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه ای در بحث کار آموزی و ارتباط با صنعت بتوانند از ظرفیت های یکدیگر استفاده نمایند و همه ی مراکز ما می توانند در این حوزه نقش داشته باشند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران تأکید نمود: بر اساس نیاز سنجی دقیق و با تأکید بر قطبی نمودن برخی رشته ها، رشته هایی را باید در دانشگاه فنی و حرفه ای دایر کنیم که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی مشکل کار نداشته باشند و از آن سمت، سازمان های مرتبط نیز کمک نمایند و به عنوان نمونه ما در رشته علوم دریایی در پی اخذ مجوز ISO و برگزاری مهارت های چهارگانه می باشیم و دانشجویان با اخذ مدرک ورود به کار خواهند کرد.
در ادامه نشست، مهندس سعید سنجابی معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری با بیان تدوین چشم اندازهای توسعه ای دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای چشم اندازهای میان مدت و توسعه ای دراز مدت را تدوین نموده است و در این راستا با چالش هایی روبرو هستیم و با کمک مسئولین دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و تغییر رویکردها در فضای پژوهشی، دغدغه همکاران در زمینه انجام پژوهش ها کمتر می گردد. یکی از دغدغه های ما ارتباط با صنعت می باشد و اینکه صنعت ما را چگونه بشناسد و باید شاخص های اشتغال زایی را در صنایع مرجع بصورت منطقی بررسی نماییم و متخصصین توانمند دانشگاه فنی و حرفه ای در کاهش نرخ بیکاری تلاش نمایند. انتخاب رشته و پذیرش دانشجو باید بر اساس آمایش سرزمینی و نیز توانمندی تجهیزات و نیروی انسانی مراکز صورت گیرد. با افزایش سطح علمی دانشجویان باید بتوانیم نگاه کارآفرینی را ایجاد نماییم.
مهندس سنجابی با اشاره به تعاملات در حال انجام با دانشگاه نوشیروانی بابل افزود: بازدید مسئولین دانشگاه بابل از کارگاه ها و آزمایشگاه های فنی و حرفه ای استان و آشنایی با توانمندی های این مراکز بسیار مفید بوده و امیدوارم این همکاری ها توسعه بیشتری پیدا کنند.
وی پیشنهاد کرد: از مسئولین خواهشمندم اصلاح قوانین استخدامی را در مجلس پیگیری نمایند تا افزایش سهم جذب دانشجویان تکنسین در صنعت را شاهد باشیم. با کمک حوزه ستادی، بودجه لازم برای اتاق فکر در سطح استان در رشته های مختلف نیز تأمین گردد تا حق الزحمه های اساتید هیأت علمی در زمینه های گوناگون پژوهشی پوشش داده شود. راه اندازی مرکز رشد استانی نیز گامی در جهت هر چه عملی تر کردن کارهای پژوهشی خواهد بود و با کمک مسئولین، اجرایی خواهد شد. مقوله کارآموزی و پروژه ها در ابلاغ حق التدریس اساتید هیأت علمی از دغدغه های این عزیزان می باشد و امیدوارم که این چالش همانند سال های قبل با همکاری معاونت اداری مالی دانشگاه مرتفع گردد.
مدیر کل امور پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور:
دانشگاه فنی و حرفه ای با اجرای طرح های پژوهشی کاربردی باید متولی ساخت تجهیزات استاندارد کارگاه ها و آزمایشگاه ها باشد و باید به این خودباوری برسیم.
دکتر معراج رجایی مدیر کل امور پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور هدف از برگزاری این نشست را ارائه نقطه نظرات در جهت کمک به تصمیم گیری های سازمان اعلام کرد و اظهار داشت: حوزه امور پژوهشی دانشگاه فعالیت هایش را در چندین بخش دنبال می نماید. یکی از این بخش ها، هسته های پژوهشی دانشگاه است که سعی کردیم اقدامات پژوهشی دانشگاه از حالت کلی خارج شده و به صورت تخصصی درآیند. بخش طرح های پژوهشی، نظارت، داوری و همچنین پیاده سازی در راستای تجاری سازی در امور پژوهشی دانشگاه نیز دنبال می گردند. نقطه تمایز دانش آموز از دانشجو باید در حیطه پژوهش اتفاق بیافتد و پژوهش امری است که به حمایت مالی و حمایت همکاران نیاز دارد.
مدیر کل امور پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به خریدهای تجهیزاتی استان گفت: خرید و به روز رسانی تجهیزات با هم اندیشی دکتر حیاتی و همه رؤسای دانشکده ها در فاز اول با اعتباری بالغ بر 23 میلیارد تومان انجام گرفته است و خروجی های خوبی داشته ایم؛ اما با توجه به برآورد انجام شده برای تجهیز بیشتر مراکز به بودجه 400 میلیارد تومانی احتیاج می باشد تا به حد استاندارد نزدیک شویم. کمیته های تخصصی با تعیین اولویت ها در خرید تجهیزات مشارکت داده شدند و اولویت های تکمیل، به روز رسانی و خرید تجهیزات رشته های جدید در برنامه ما قرار دارند. در خواست های خرید تجهیزات رصد شده است و فاز دوم خرید تجهیزات بطور متمرکز با معرفی 3 اولویت تجهیز رشته در هر مرکز انجام خواهد شد. از مراکز نیز انتظار داریم خروجی و گزارش دستگاه های خریداری شده قبلی و نوع همکاری شرکت های فروشنده را به سازمان مرکزی اعلام نمایند.
ما خودمان باید متولی ساخت تجهیزات استاندارد کارگاه ها و آزمایشگاه ها باشیم و باید به این خودباوری برسیم. خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته، مجوز حضور در لیست تولید کنندگان و فروش تجهیزات آزمایشگاه ها و کارگاه ها را از تجهیزات ساخت ایران دریافت نموده ایم. به دنبال ایجاد سامانه ای برای خرید تجهیزات دانشگاه می باشیم تا با تجمیع اطلاعات، همکاران بصورت آنلاین از آن بهره مند گردند. بخش شاعا وزارت علوم طرح موضوع شده است و مسیری است که می توانیم با سایر دانشگاه ها در ارتباط باشیم.
وی استان مازندران را یک استان پژوهشی خواند و افزود: استان مازندران جزو استان های پژوهشی برتر کشور بوده است و با بررسی های انجام شده و آمار طرح ها در رشته های مختلف، در طرح های ارسالی جزو استانهای فعال بوده است. سال گذشته رشد خوبی را در تعداد طرح های ارسالی شاهد بوده ایم و طرح های پژوهشی کاربردی مربوط به دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند به ترفیع اساتید کمک نماید. داوری فراخوان طرح های پژوهشی را آغاز کرده ایم و با کمک حوزه مالی در اختصاص اعتبارات، امیدوارم امسال بتوانیم طرح های پژوهشی را با رویکرد بهتری دنبال نماییم.
دکتر رجایی ادامه داد: با توجه به مذاکرات انجام شده با معاونت پشتیبانی وزارت علوم، پیگیر دریافت مجوز راه اندازی آزمایشگاه مرکزی استان ها برای دانشگاه فنی و حرفه ای در هر استان می باشیم تا مراکز ما بتوانند به تکنولوژی های جدید دسترسی پیدا کنند. پروژه سفیران کارآفرینی با گردهمایی فارغ التحصیلان موفق دانشگاه فنی و حرفه ای و تقدیر از آنها در سطح استانها و نیز به صورت کشوری در برنامه کاری این حوزه قرار دارد.
در ادامه مراسم، اساتید حاضر درجلسه مشکلات، پیشنهادات و سؤال های خود در زمینه پژوهش را مطرح نمودند و دکتر رجایی پاسخ های لازم را ارائه کرد.