در حال بارگذاری ...

گزارش ویژه خبری شبکه استانی کرمان با عنوان "توسعه اشتغال پایدار و آموزش ها مهارتی" و به مناسبت هفته کارآفرینی و آموزش ها فنی و حرفه ای با حضور رئیس دانشکده شهید چمران کرمان

 

به گزارش روابط عمومی دانشکده فنی و حرفه ای شهید چمران کرمان، دکتر حسین مهرابی بشرآبادی، رئیس دانشکده فنی و حرفه ای شهید چمران کرمان، به همراه مهندس جهانگیری، مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان، در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی کرمان، با عنوان "توسعه اشتغال پایدار و آموزش ها مهارتی" و به مناسبت هفته کارآفرینی و آموزش ها فنی و حرفه ای که در تاریخ شنبه 97/5/13برگزار گردید حضور یافتند.
ایشان در ابتدای این گفتگو، در خصوص توسعه اشتغال پایدار و عوامل مؤثر برآن، از جمله آموزش ها مهارتی، اظهار داشت که با رصد کردن آمار بیکاران یک جامعه به این نکته پی خواهیم برد که جمعیت تحصیل کرده جامعه، به سمت بالای هرم مقاطع تحصیلی، در حال حرکت است. تحصیل کرده های بیکار، از کاردانی به کارشناسی، و در سال های اخیر به سمت مقاطع بالاتر شیفت داشته اند. این هرم در آینده ای نزدیک به مقاطع فوق لیسانس و دکتری نیز سرایت خواهد کرد. در بحث آسیب شناسی، می توان علت اصلی آن را فرهنگ غلط و باور نادرست جامعه و ناهمخوانی بین سیستم ارزش گذاری اجتماعی و سیستم ارزش گذاری اقتصادی، دانست؛ چرا که اکثر خانواده ها، خواهان داشتن مدرک دانشگاهی برای فرزندان خود هستند. این هرم، از سمت کاردانی، کوچک و در سطح کارشناسی به صورت خمره ای شکل، رو به افزایش است. در صورتی که جامعه، علاوه بر افراد تحصیل کرده، نیاز به پنجه های ماهر، به همراه آموزش ها مهارتی، و به اصطلاح، آچار به دست هم دارد، که این امر، نیازمند فرهنگ سازی است. لذا در این خصوص دانشگاه فنی و حرفه ای، مدتی است اقدامات شایسته ای انجام داده، و موفق به دریافت احکام خوبی در اسناد بالا دستی (مثل قوانین برنامه پنجم و  ششم، دستورالعمل های وزارتی و ...) شده و چشم ا انداز روشنی را در این زمینه تدوین نموده است. تا آنجا که فارغ التحصیلان دانشکده های فنی و حرفه ای علاوه بر کسب مدرک (که یک تقاضای اجتماعی است)، مهارت (متناسب با اهداف اشتغال و بازار کار) هم می آموزند، حدود دو سوم دروس این مراکز عملی است، که این خود نشانه ایجاد اشتغال پایدار در بین فارغ التحصیلان این مراکز و جذب نود درصدی در برخی از رشته ها در بازار کار است؛ و به طور متوسط بالای بالای 70% برآورد می گردد.
ـ در خصوص سؤال مجری برنامه در مورد برنامه های مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای در استان کرمان، وی ابتدا به آمار آموزشکده های استان کرمان اشاره کرد و یادآور شدند که در استان کرمان، 13 مرکز آموزشی (یک دانشکده و 12 آموزشکده)  با بیش از 50 رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی، وجود دارد؛ که در سال تحصیلی جدید، 2 مرکز پسران و دختران رفسنجان نیز به آن اضافه خواهد گردید. لذا در مجموع، 15 مرکز فنی و حرفه ای وجود دارد و می توان گفت که استان کرمان، از مجموع حدود 175 آموزشکده در کل کشور، تقریبا، 5/8% مراکز را داراست، لذا  استان کرمان از استان هایی است که بیشترین آموزشکده ها را در خود جای داده است. همچنین وی در ادامه گفت: در مدت  حدود دو سال و نیم حضورم در این دانشکده، حسب سیاست های کلی دانشگاه، برنامه های زیادی جهت توسعه کارآفرینی و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه های کارآفرین و حتی حرکت به سمت دانشگاه های نسل چهارم (دانشگاه های مسئولیت پذیر و آینده نگر) انجام داده ام که این امر، در سایر دانشگاه های کشور، به میزان کمتری، مورد توجه قرار گرفته است، لذا طی این مدت، بیشترین انرژی، در جهت ارتباط با صنعت صرف شده است به عنوان مثال، حضور ایران خودرو (ایساکو) در دانشکده شهید چمران، همکاری با شرکتهای طراحی و دوخت لباس و همچنین همکاری و تفاهم نامه با شرکت های ساخت، نصب و نگهداری آسانسور، برگزاری دهمین همایش سراسری ارتباط صنعت و دانشگاه و ....، دلیل بر این مدعاست.
در پایان،وی ضمن پاسخ به سؤالات بینندگان که از طریق شماره پیامک برنامه مطرح می گردید از خانواده ها خواستند نگران اینکه فرزندانشان نمی توانند مدارک دانشگاهی بالا را کسب کنند، نباشند (یعنی همه چیز در کنکور و ادامه تحصیل در مسیر آموزش ها با سطوح بالا نیست)، زیرا مسیرهای دیگری هم برای کار و اشتغال وجود دارد که می تواند مفیدتر از اخذ مدرک باشد، و آن هم چیزی جز کسب آموزش ها مهارتی، نیست.
ضمنا جهانگیری، توضیحاتی در مورد مراکز جوار دانشگاهی، مراکز جوار صنعت، طرح کارورزی، اعتبارات تبصره 18، طرح اتم، رسته¬های شغلی پرطرفدار، و ... ارئه کرد.