در حال بارگذاری ...

رئیس آموزشکده فنی دختران ایلام:
کشور فقط به لیسانس ، ارشد و دکترا نیاز ندارد / اولویت اول وزارت علوم تربیت تکنیسین ماهر باشد


رئیس آموزشکده فنی دختران ایلام گفت: زمان اعتقاد به این باور فرا رسیده که کشور فقط به لیسانس و فوق لیسانس و دکترا نیاز ندارد بلکه نیازمند نیروی کار ماهری است که آماده رفع نیاز کارفرمایان صنعت و کسب و کار است .
«پریچهر قنبری» در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا بیان داشت: یکی از چالش‌های اساسی کشور، بحران بیکاری است که  علی‌رغم  برنامه ریزی‌های صورت گرفته  و اتفاق نظر در لایه‌های تصمصم‌گیری در کشور  هنوز تبعات منفی آن بر بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور سایه افکنده است که در صورت عدم کنترل می‌تواند منجر به مشکلات حادی برای کشور در تمام زمینه‌ها شود.
رئیس آموزشکده فنی دختران ایلام با بیان اینکه امروزه در زمینه توسعه همه جانبه بیش از هر چیز به نیروی انسانی ماهر، توانا و دانش محور نیاز داریم و در این راستا دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی ماهر نقش کلیدی را بر عهده دارند، تصریح کرد: نیروی انسانی و فکری تربیت شده در دانشگاه‌ها دارای خصوصیات متفاوتی از حیث کاری و توانمندی هستند و درجات مختلف دانشگاهی بالاخص مدارک کاردانی، کارشناسی  تربیت شده در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه فنی و حرفه‌ای هر کدام نقش ویژه‌ای را در توسعه دارا هستند که با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌توان جلوی خالی شدن جامعه از نیروهای توانمند مهارتی  را گرفت.
قنبری تصریح کرد: هر چند شاهد هستیم که  گرایش جوانان به مشاغل حاکمیتی به دلیلی ضمانت شغلی قوی‌تر دارای طرفداران بیشتری است اما در جامعه همان‌قدر که به نیروهای متخصص نیاز است به همان اندازه نیز نیروهای تکنیسین و مهارتی مورد نیاز داریم و چه بسا از لحاظ کمی جامعه به نیروهای فنی و مهارتی نیاز بیشتری دارد زیرا این نیروها در سطح وسیع تری کاربرد و کارایی دارند.
وی ادامه داد: در حالی که با توجه به برنامه‌ریزی‌های بالا دستی نمی‌توان نشانی از این موضوع یافت  و متأسفانه امروزه با افزایش دوره های تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره های دکترای تخصصی نظام آموزشی ما دارای رشد نامتناسب و ناموزن شده و از حیث تربیت نیروی انسانی کاردان و تکنیسین ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و به ویژه دانشگاه‌های بزرگ رغبت کمتری به تربیت این نیروها دارند در حالی که از حیث کاربرد این نیروهای انسانی کاربرد گسترده‌تری در نظام تولید و خدمات کشور دارند. چرا که از ویژگی‌های مهم هر نظام‌ اقتصادی  و آموزشی موفق، در هم تنیدگی ساختارهای آموزش و اشتغال است، به عبارت دیگر، ارتباط ارگانیک کار و آموزش همواره در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی مد نظر بوده و به عنوان یکی از راههای کاهش بیکاری مطرح بوده است.