در سال ۹۷؛
مهارت افزایی در دانشگاهها؛ مهمترین راهبرد وزارت علوم
معاون آموزشی وزیر علوم: اجرای طرح مهارت افزایی و نظارت کمی و جدی در دورههای تحصیلات تکمیلی مهمترین راهبرد وزارت علوم در سال جدید است.
مهارت افزایی در دانشگاهها؛ مهمترین راهبرد وزارت علوممجتبی شریعتی نیاسر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: شعار «حمایت از کالای ایرانی» اگر تحقق یابد در رشد و شکوفایی مؤثر است و این امر در دستور کارگروههای تخصصی معاونت آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.
وی گفت: تحقق این شعار ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی دارد و باید از همه جوانب برای تحقق این شعار ورود پیدا کرد که البته راهکارهایی برای تدوین و فعالیت این کارگروها در دستور کار قرار گرفته که یکی از آنها اجرای طرح مهارت افزایی است.
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه اجرای این طرح یکی از مأموریت هاست، افزود: مهارت فنی برای دانش آموختگان دورههای کاردانی و به ویژه دانشجویان مهارتی در دانشگاههای مهارتی مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای، توانمند سازی دانشجویان در همه رشتهها و در همه مقاطع به ویژه در مقطع کارشناسی از مباحث طرح مهارت افزایی است که در این جهت می توان به بازنگری برنامههای درسی به لحاظ محتوای برنامهای و تدوین و اجرای طرحهای مهارتی در دانشگاهها اشاره کرد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به طرحهای مهارتی اجرا شده در دانشگاهها، گفت: می توان به طرحهای متنوعی مانند طرح «من» که طرح «مهارتهای نوین» در قالب همکاری با سازمان فنی و حرفهای برای دانشجویان در حال تحصیل در دورههای مهارتی است، طرح «تم دانش» که گذراندن ۶ دوره مهارتی برای دانشجویان و طرح «ماد» که «مهارت افزایی دانشجویان برای افزایش دانش مهارتی» است، اشاره کرد که در بسیاری از دانشگاهها در حال اجراست.
شریعتی نیاسر با اشاره به هدف اصلی اجرای این طرحها در دانشگاهها افزود: دانشجویان باید قبل از دانش آموختگی و قبل از ورود به بازار کار در یک فضای طبیعی تحصیل، دورههای مهارت افزایی را آموزش ببینند تا بدانند چگونه در بازار کار با صاحب نظران تعامل داشته باشند تا دریابند مفهوم تجارت و بازرگانی چیست.
وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال جزو مأموریت آموزش عالی به شمار نمیآید تأکید کرد: آموزش عالی میتواند کمک کند که توانمندی دانش آموختگانی که وارد بازار کار میشوند، افزایش یابد و باید تفکر فراهم سازی شغل برای دانش آموختگان دانشگاهی را اصلاح کنیم و دانش آموختگان دانشگاهی باید کار آفرین باشند که البته آن در گرو یادگیری و مهارت افزایی است.
وی افزود: تمام فعالیتهای دانشگاهی در زمینه مهارت افزایی با پشتیبانی حقوقی و با شاخصهای تعیین شده وزارت علوم صورت میگیرد که در راستای توسعه و ارتقا سطح مهارت افزایی دانشگاهها به شمار میآید.
شریعتی نیاسر همچنین به مهمترین راهبرد وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: کنترل کمی به صورت جدی به ویژه در دورههای تحصیلات تکمیلی و تقویت و حمایت از طرحهای مهارت افزایی دانشگاه ها، مهمترین راهبرد وزارت علوم در سال ۹۷ است.
معاون آموزش وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پایان افزود: حمایت از طرحهای مهارت افزایی دانشگاهها شامل طرحهایی که به صورت خودجوش و طرحهایی که در دستگاه ستادی تدوین و ابلاغ میشود، جزو اصول کلی معاونت آموزش وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.