پیشنهاد ایجاد «سازمان ملی مهارتآموزی» در وزارت علوم به جای «شورای ملی مهارت»
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به تشکیل شورای ملی مهارت که دبیرخانه آن در وزارت کار ایجاد شده است، گفت: تشکیل شورای ملی مهارتآموزی گامی مثبت است اما برای ایجاد تحول در نظام آموزشهای مهارتی نیازمند نهاد ملی در قالب سازمان مهارتآموزی هستیم.
دکتر صالحی عمران در گفتوگو با فارس خبر داد: پیشنهاد ایجاد «سازمان ملی مهارتآموزی» در وزارت علوم به جای «شورای ملی مهارت»
دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به دبیرخانه ایجاد شده در وزارت کار با عنوان شورای عالی مهارت اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامههای توسعهای کشور، شورای عالی مهارت را به ریاست معاون اول رئیس جمهور مصوب کردند.
وی افزود: بر اساس این مصوبه این شورا مکلف است بر اساس آییننامهای که به پیشنهاد وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر ظرف مدت شش ماه به تصویب هیأت وزیران برسد.
دکتر صالحی عمران تأکید کرد: این شورا قرار است نظام صلاحیت حرفهای مشاغل متناسب با حرفه و میزان مهارت در آن حرفه و مدرک علمی مهارتی را طراحی و استقرار آن را مدیریت کند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای ملی مهارت در وزارت کار پیشبینی شده است، گفت: این شورا با توجه به ماهیت آموزشی که دارد باید زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار میگرفت چرا که در وزارت کار آموزشهای غیررسمی و موقت ارائه میشود.
دکتر صالحی عمران تأکید کرد: هدف اصلی ایجاد این شورای ملی ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از ارائه آموزشهای جزیرهای است چرا که هم اکنون هیچ کدام از دستگاههای مرتبط به صورت عمودی و افقی در حوزه مهارتآموزی ارتباطی با همدیگر ندارند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایجاد شورای ملی مهارت میتواند در زمینه ارتقای سطح مهارتآموزی و کیفیتبخشی به آن مؤثر باشد، تصریح کرد: تجربه ایجاد شورا در گذشته وجود داشته اما مهمتر از آن ایجاد سازمان ملی مهارت و قرار گرفتن تمام دستگاههای ارائه آموزشهای مهارتی تحت هیچ مدیریت است و مسئولیت آن نیز باید به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سپرده شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای خاطرنشان کرد: قطعاً ایجاد شورا گامی مثبت است اما ایجاد یک نهاد مستقل و سازمان در این زمینه نیاز جدیتر این بخش است؛ هم اکنون برای ارائه آموزشهای مهارتی همه دستگاهها نیاز به کارگاه، مربی و فضای آموزشی، تجهیزات و برنامهریزی درسی دارد. بنابراین ایجاد این سازمان و نهاد مستقل در سطوح بالا میتواند به تقویت حوزه مهارتآموزی و ارتقای کیفیت آن کمک کند.
وی افزود: نکته دیگر آمایش آموزشهای مهارتی است که در این زمینه با ایجاد یک وحدت رویه در میان دستگاهها با ایجاد یک نهاد میتوان شاهد بهینهسازی و ارتقای سطح کیفی مهارتها بود.