کارگاه آموزشی برنامه ریزی درسی آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی برگزار شد
کارگاه آموزشی برنامه ریزی درسی آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی، امروز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه با حضور معاونین و مدیران کل حوزه ستادی دانشگاه فنی و حرفه ای، مدیران گروه، معاونین آموزشی و پژوهشی مراکز، استادان و جمعی از کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای در سالن جلسات دفتر ریاست دانشکده شریعتی تهران برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی، در ابتدای بخش اول این مراسم پس از عرض خیر مقدم مهندس مرضیه گرد، رئیس دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی، دکتر سینایی، معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای، ضمن ایراد سخنرانی در آغاز سخنان خود با اشاره به چالش بزرگ فراروی نظام آموزشی عالی کشور و ابرچالش نظام اقتصادی و سیاسی کشور، افزود: قطع شدن رابطه ی آموزش های دانشگاهی با محیط واقعی کسب و کار و بیکاری، دو نکته مهم و حائز اهمیت است که باید بررسی شده و از طریق بازسیاستگذاری نظام آموزشی موجود در راستای حل چالش ها و غلبه بر بحران بیکاری، قدمی برداشت.
وی در ادامه افزود: یک مشکلی که کل نظام برنامه ریزی اقتصادی و آموزشی کشور دارد، به جای نگاه به تقاضای ذینفعان و تبدیل کالا به خدمت قابلیت های خود را تبدیل به کالا می کند و ما برای رفع این معضل باید از نظام برنامه ریزی عرضه محور به نظام تقاضا محور، حرکت کنیم.
دکتر سینایی با تاکید بر این که سیستم عرضه محور پاسخگو در برابر کیفیت نیست، اظهار داشت: تولید کالای کم کیفیت در یک فضای بدون رقابت مدیریت و تولید می شود که نه ضمانت گر است و نه پاسخگوی نیاز جامعه . بنابراین ما در دانشگاه فنی و حرفه ای مأمور هستیم تا با ساخت نظام سیاستگذاری آموزش عالی کشور، روی مشاغل خرد برنامه ریزی کنیم و به سمت مهارت افزایی و تقاضا محوری حرکت کنیم که در این مسیر نیاز به طراحی مدلی برای نظام ملی نوآوری داریم که متصل به نظام های بین المللی باشد.
معاون آموزشی دانشگاه در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: دانشگاه به عنوان نهاد تولید کننده باید با یک نگاه نوآورانه و نظام مند در خصوص تربیت دانش آموخته ی کارآفرین حرکت کند و این مسئله تنها با تجزیه و تحلیل گروه های شغلی حل نمی شود.
در ادامه دکتر رضا زنگنه، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه را محل تولید علم، انجام پژوهش و تولید فناوری معرفی کرد و بیان داشت: در دانشگاه کارهای بنیادی و تحقیقاتی انجام می گیرد که بازدهی آن دراز مدت است اما صنعت در عین حال که می خواهد دقیق عمل کند، خیلی سریع هم می خواهد به نتیجه برسد و اگر ایده ی دانشگاهی سریعا به خلاقیت، نوآوری و مرحله ی اجرا نرسد، ایده کنار گذاشته می شود و موفق نمی باشد.
وی با بیان چند سوال چالش برانگیز و کلیدی از حاضرین، تصریح کرد: وقتی ما دانشجو تربیت می کنیم آیا دانشجو با قوانین بازار کار و اقتصاد آشنایی دارد؟ و چند درصد مدرسان درس کارآفرینی از دل صنعت بیرون آمده اند و یا خود کارآفرین هستند؟ که این نشان می دهد فارغ التحصیلان دانشگاه ها و هنرستان ها ، مسیر برنامه ریزی و حرکتشان با صنعت فاصله دارد و مطالبی که دانشجویان ما یاد گرفته وخوانده اند، صرفا بنیادی است و باید مدتها در محیط صنعت، دوره های آموزشی را بگذراندند تا آشنا شوند.
دکتر زنگنه با بیان اینکه بازبینی و باز مهندسی سرفصل ها و عناوین درسی، ضرورت دارد، افزود: ما باید هم به استاندارهای آموزشی توجه کنیم و هم به آموزش استانداردها که در این مسیر دو راه بیشتر نداریم یا باید با اتکا به نیروی خودمان بر اساس تجربیاتی که داریم از نقطه صفر سرفصل ها را بازبینی کنیم و یا به تجربیات کشورهای دیگر نیز توجه کنیم و از کمک آنها استفاده نماییم.
وی اظهار داشت: اگر دانشگاهی بتواند مشکل اشتغال را که یکی از معضلات کشور ماست، حل کند دانشگاه فنی و حرفه ای یکی از مؤلفه های موجود است. به شرط آنکه در برنامه ریزی درسی و آموزشی، نگاه واقع بینانه داشته باشد. بنا براین مأموریت ما در دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت نیروی ماهر است که ما به تنهایی نمی توانیم و باید دانشگاههای مشابه خود را در کشورهای دیگر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم و برای برنامه ریزی از کمک و هم فکری آنان استفاده کنیم به جای آنکه از نقطه ی صفر آغاز کنیم و دانشگاهها و صنایع موفق را الگو قرار دهیم و با شرایط خود بومی سازی کنیم .
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای بیان داشت: ما در برنامه ریزی درسی باید با مطالعه بر اساس موقعیت استانی، شرایط بومی و اقلیمی و شرایط کسب و کار استانها، داشته باشیم و رشته های هر استان را متناسب با فضای کسب و کار و اقلیم هر استان، طراحی کنیم و رشته هایی که ظرفیت کار در آن منطقه وجود ندارد، حذف شود. همچنین در برنامه ریزی از اهالی فن و صنعت و کشاورزی کمک بگیریم و فقط نگاه یک جانبه از دانشگاه فنی و حرفه ای نداشته باشیم.
ایشان در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد:"در برنامه ریزی درسی باید از همان ابتدای تحصیل دانشجو نیاز بازار کار، توانمند بودن دانشجوی فارغ التحصیل و تخصصی کردن رشته ها را در نظر بگیریم و نگاهمان برون گرا و اقدام ها درون گرا و بر مبنای ساختار اجتماعی وو فرهنگی خودمان باشد. دانشجوی تکنیسین و ماهر تربیت کنیم که اگر صلاحیت در بازار کار داشتند بتوانند ادامه تحصیل دهند و مهندسی فنی شوند و ما باید جوری برنامه ریزی کنیم تا دانشجوی ما توانایی جذب صنعت را داشته باشد، البته به شرط بسته ی حمایتی دولت.
سپس مهندس دور اندیش ، مدیر کل تألیف کتاب های آموزشی فنی و حرفه ای و کاردانش، به سخنرانی پرداخت و در خصوص ضرورت تغییر و تحول در آموزش های فنی و حرفه ای، دلایل و تغییر و تحول، رفع نقاط و آسیب های فعلی، تغییرات فناوری و پیچیدگی های دنیای کار، معیارهای قابل توجه در برنامه ریزی درسی با تجزیه و تحلیل گزاره های اسناد بالادستی و بازار کار و فرآیند برنامه ریزی درسی فنی و حرفه ای و مهارتی، صحبت کرد و گزارشی از فعالیتها و اقدامات صورت گرفته ارائه داد.