در حال بارگذاری ...

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم : دانشگاه ها، بزرگترین منبع فرهنگی معرفی جامعه و کشور می باشند


دکتر فضل‌الله ایرجی کجوری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست تخصصی کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فنی و حرفه ای : به عبارتی دیگر وقتی دستاوردهای فنی و فرهنگی باهم تلفیق گردد نتایج مثبتی را بدنبال خواهد داشت ، همانگونه که در دانشگاه فنی و حرفه ای شاهد رشد تعالی همزمان دستاوردهای فنی و فرهنگی هستیم.
در نشست تخصصی کارشناسان فرهنگی و  اجتماعی مراکز تابعه دانشگاه فنی و حرفه ای که صبح امروز یک شنبه سیزدهم اسفندماه شاهد برگزاری نخستین روز آن در دانشکده فنی شریعتی بودیم، دکتر ایرجی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سخنران ویژه حضور یافت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی، وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه، مباحث ارائه شده این نشست را در حیطه وظایف خطیر حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دانست و اذعان داشت: بسیار خوشحالم که این دغدغه را در دانشگاه فنی و حرفه ای می بینیم. دغدغه ای که کارشناسان و متخصصان فرهنگی می بایست به عنوان حلقه اول ارتباطی با دانشجویان به خوبی مد نظر قرار دهند."
دکتر ایرجی در بخش بعدی سخنان خود افزود: وقتی مسئله ی فرهنگ با دانشگاه پیوند می خورد اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا پندار ما این است که دانشگاه بزرگترین منبع معرفی جامعه و کشور است. به فرموده رهبر کبیر انقلاب که سالیان پیش فرمودند: "دانشگاه، مبداء همه تحولات است." همان مبداء می تواند سرمنشاء تولید علم، فرهنگ و تکنولوژی به صورت توامان می باشد. به عبارتی دیگر وقتی دستاوردهای فنی و فرهنگی باهم تلفیق گردد نتایج مثبتی را بدنبال خواهد داشت . همانگونه که در دانشگاه فنی و حرفه ای شاهد رشد تعالی همزمان دستاوردهای فنی و فرهنگی هستیم."
دکتر ایرجی  دانشگاهیان هر کشوری را به عنوان یکی از گروه های مرجع هر ملت دانست که بیشتر دانشجویان و جویندگان علم و دانایی به آن تاسی می کنند. در این منبع تاسی و مرجعیت می بایست فعالیت های فرهنگی خوبی شکل بگیرد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه دانشجو را فردی دارای تنوع سلایق و متنوع معرفی کرد و خاطر نشان کرد:  ما باید در مقابل این تنوع سلایق پاسخگو بوده و به مطالبات آنان پاسخ مناسب دهیم. شما کارشناسان محترم فرهنگی در این برهه نقشی بسیار مهم و اثرگذار خواهید داشت. ناگفته نماند که به جرات می توان اذعان داشت که ارزش و اهمیت کار شما با اهمیت کار روسای دانشگاه برابری می کند و چه بسا اثراتی ماندگارباقی می گذارد در دانشجو داشته باشد. از طرف دیگر نباید از اوقات فراغت دانشجویان غافل ماند و باید برنامه ریزی های خوبی در جهت غنی سازی اوقات فراغت داشته باشیم تا به بهترین شکل ممکن سپری شود و در محیط خوابگاه ها که خانه های دانشجویی هم به آن اطلاق می شود باید اقدامات فرهنگی زیادی انجام داد. "
این مقام مسئول در بخش بعدی سخنان خود فرصت مهیا شده برای کارهای فرهنگی دانشجویان را غنیمت شمرد و بیان داشت:  ما در طی دو تا چهارسالی که دانشجو بهترین زمان عمر خود را در دانشگاه سپری می کند فرصت کوتاهی درجهت خدمت به آنان در اختیار داریم و چون قرار است به عنوان نیروی انسانی ماهر وارد بازار کار و چرخه تولید شود، ولذا باید شاهد تلاقی خوب علم همراه با اخلاق و پایبندی به ارزش های ناب انسانی نیز در دانشجو باشیم."
توجه به مسئولیت پذیری، توانمندسازی، کار گروهی و مهارت افزایی دانشجو از دیگرسرفصل های بیانات بعدی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بود.
دکتر ایرجی کجوری در بخش بعدی سخنان خود تاکید داشت:  تجربه ثابت کرده است دانشجویانی موفق هستند که در کنار درس، مهارت های فرهنگی را کسب نمایند و همین مهارت ها و فعالیت های فرهنگی است که منتج به مهارت افزایی دانشجویان و دانش آموختگان و همچنین پرورش و شکوفایی خلاقیت های آنان خواهد شد. اگر ما بتوانیم دانشجویان را به این راه ببریم شاهد رشد و پدیدار شدن انسان های فرهیخته ای در جامعه کنونی و آینده خواهیم بود. این فرایند، امری اتفاقی و تصادفی نیست. چه بسا در قرون متمادی در افرادی مشهور همانند ابوریحان بیرونی، فارابی و .... بسیاری از مشاهیر مطرح دنیا این نکته به خوبی نمایان است. بنا بر این بستر کار ما فرهنگ است. در این بستر است که آموزش و پژوهش شکل می گیرد. در غیر این صورت ما با یک مرکز دانشگاهی به معنای واقعی مواجه نخواهیم بود. "
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان "دانشگاه را جایی دانست که مجموعه فعالیت ها در آن شکل می گیرد. اگر ما به دنبال خروجی خوبی از دانشگاه خود هستیم باید نیروی کارشناس فرهنگی پویایی داشته باشیم که دارای اوصافی چهارگانه بدین شرح باشند:
-درک و فهم درستی از ماموریت و جایگاه فرهنگی خود داشته باشد.
-برنامه ها و مقررات فرهنگی زمینه های امکان کار فرهنگی را شناسایی نموده و چارچوب فعالیت ها را به درستی بشناسد.
- در فرصت محدودی که در اختیار دارد بتواند به انتقال مهارت های فرهنگی نگاهی خوب داشته و دائما در حال تبادل اطلاعات باشد. آموزش های مجازی در این زمینه نقشی کارساز خواهند داشت.
-برای فکر و ایده دانشجو ارزش قائل باشد.
گفتی است این نشست تا ظهر امروز با برگزاری چندین کارگاه تخصصی ادامه دارد و در روز دوشنبه چهاردهم اسفندماه در دومین روز از برگزاری، به کار خود پایان خواهد داد.