مهندس زرافشان: لازمه هدایت تحصیلی صحیح دانش آموزان آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در جامعه است
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از افزایش 50 درصدی دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش تا 2 سال آینده خبرداد
کارگروه مشترک دانشگاه فنی و حرفه ای و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
با حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و هیأت همراه در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای کارگروه مشترک همکاری این دو مجموعه شروع به کار کرد.
به گزارش اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی، ظهر امروز سوم دی ماه، دکتر زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و هیأت همراه با حضور در سالن جلسات دفتر ریاست سازمان مرکزی دانشگاه با دکتر ابراهیم صالحی عمران و مدیران حوزه آموزشی دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.
این گزارش حاکی است دیدار فوق در رابطه با تشکیل کارگروهی در خصوص توسعه ارتباطات و تقویت هماهنگی در برنامه ریزی آموزش های متوسطه و عالی فنی و حرفه ای بین دو حوزه انجام شد.
دکتر زرافشان در ابتدای این دیدار ضمن تبریک انتصاب دکتر صالحی عمران ابراز خوشحالی کرد فردی سکاندار دانشگاه فنی و حرفه ای کشور شده است که شناخت بسیار خوبی از آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای دارد.
وی با اشاره به ماموریت بزرگ دانشگاه فنی و حرفه ای در کشور تصریح کرد: متاسفانه با وجود این رسالت بزرگ ، امکاناتی کمی در اختیار این مجموعه است و این در حالی است که فعالیت ها و اقدامات انجام شده در راستای محرومیت زدایی و کاهش فقر اگر بر پایه مهارت باشد تاثیرگذار خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ارتقای فرهنگ مهارت آموزی عمومی در دید مردم به مثابه یک بازوی قوی جهت ایجاد شغل، توانمندسازی و افزایش صلاحیت حرفه ای از مواردی است که مورد تاکید مسوولین وزارت آموزش و پرورش است.
زرافشان اعلام کرد: در زمینه همکاری با سازمان های مرتبط با مهارت آموزی تفاهم نامه ای بین معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای به امضاء رسیده که بر اساس این تفاهم نامه طرفین نسبت به رهگیری اشتغال هنرجویان کارآموزان، فارغ التحصیل شاخه کاردانش، نظارت،کنترل و ارزیابی آموزش های مهارتی کاردانش به منظور تضمین کیفیت آموزش ها در حوزه مرتبط با استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه ای، اتخاذ تمهیدات و ایجاد بسترهای مناسب برای تبادل اطلاعات فعالیت خواهند کرد.
وی افزود: اگر موضوع هدایت تحصیلی در نظام آموزشی به خوبی اجرا شده و معایب آن را اصلاح شود اتفاقات بزرگی در جامعه رقم می خورد، همانگونه که در کشورهای توسعه یافته که تجربیات موفق آموزشی و پرورشی دارند بحث هدایت تحصیلی و انتخاب شغل دانش آموزان از یک نظم و شکل مناسبی برخوردار است.
مهندس زرافشان اضافه کرد: لازمه هدایت تحصیلی صحیح دانش آموزان آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در جامعه و بین خانواده هاست به طوری که کشورمان در این سال ها بیش از همیشه به آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی نیاز دارد که این امر مهم مورد تاکید مسوولین نظام نیز است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر عدم توازن در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان در دوره متوسطه گفت : مهمترین مشکل کنونی آموزش و پرورش گرایش بالای دانش آموزان دوره متوسطه به رشته های نظری است.
وی از افزایش 50 درصدی دانش آموزان هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش در دو سال آینده در راستای اهداف توسعه برنامه ششم خبرداد و افزود: در سال تحصیلی 98-97 تعداد بیشماری دانش آموز به جمعیت فعلی هنرستان ها که حدود 700 هزار نفر است افزوده می شودکه پوشش تحصیلی این تعداد دانش آموز نیازمند فضای آموزشی مناسب، هنرآموز جهت تدریس، تجهیزات مورد نیاز و کارگاه های مجهز می باشد.