نشست هم اندیشی با معاون وزیر آموزش و پرورش و معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در بوشهر
با حضور دکتر سینایی معاون آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای و مسئولین وزارت اموزش و پرورش نشست هم اندیشی نقش رشته های فنی و حرفه ای در توسعه کشور در استان بوشهر برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی، در این نشست دکتر اکبر منصوری نسب با اشاره به اهمیت توسعه رشته های فنی و حرفه ای نیاز استان بوشهر را توسعه رشته های مورد نیاز بازار کار دانست و اظهار داشت: مدرک باید همراه توانمندی باشد. وی هدف از رشته ی فنی و حرفه ای را پنجه های کارآمد برشمرد و بیان داشت: باید رشه های جدیدی در دانشگاه فنی و حرفه ای وارد شود.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای ساتان بوشهر مهترین چالش ما را نگاه خانواده ها به مقوله رشته های فنی برشمردند و اظهار داشت: نگاه خانواده ها و فرزندان شان اینست که حتما می بایست فرزندانشان در رشته های غیر فنی باشند.
منصورری نسب در ادامه با اشاره به ارتباط دانشگاه فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش بیان داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای حیات خود را متصل به آموزش و پرورش می داند و باید کارگروه اتصال دانشگاه فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش وجود داشته باشد.
وی ضمن انتقاد از نوع ارزشیابی مرسوم در دانشگاه های فنی و هنرستان ها تاکید کرد: باید نوع ارزشیابی در هنرستان ها و دانشگاه فنی و حرفه ای تغییر کند ما به دنبال افزایش مهارت هستیم.
در ادامه ناصر کرمی مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر با شاره به برنامه ششم اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 41 درصد دانش آموزان و هنرستان های فنی و حرفه ای تحصیل می کند که بیشتر در شاخه کار و دانش تحصیل می کنند. دانش آموزان در 22 رشته فنی و حرفه ای و 32 رشته کار و دانش در پایان برنامه ششم 54 درصد در شاخه های فنی و حرفه ای تحصیل می کنند.
و ما تا پایان برنامه ششم به برنامه افق چشم انداز خواهیم رسید.
وی میزان حضور دانش آموزان در دوره های فنی و حرفه ای و کار دانش را در استان بوشهر بالاتر از میانگین کشوری برشمرد و اظهار داشت: در استان بوشهر ما به نقطه نرم نزدیک هستیم ولی این مطابق میل ما نیست تمایل داریم دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای تحصیل کنند.
کرمی بیان داشت: گرایش شدید به رشته های تجربی است. 60 درصد دانش آموزان نظری در رشته تجربی تحصیل می کنند و ما باید دانش آموزان را به سمت فنی و حرفه ای هدایت کنیم چرا که هدف 1404 کارآفرینی است و رویکرد آموزش و پرورش نیز اشنایی با مفهوم کار و کارآفرینی است. مطلوب ماست که دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی کار آفرینی کنند.
دکتر عمادی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سنجش و ارزیابی وزارت نیز با تاکید بر منسوخ شدن بعضی رشته ها در ادامه اظهار داشت: باید رشته ها را مورد بازبینی قرار دهیم. و در برنامه ششم باید دانشگاه فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش بازبینی در رشته ها انجام دهند.
وی ایران را کشوری متحول برشمرد واظهار داشت: از آنجا که کشور ما متحول هست باید آموزش ما انعطاف داشته باشد.
وی تعدد دانشگاه ها را یکی ار مشکلات امروز برشمرد و اظهارداشت: یکی از الزامات که باید با سرعت انجام شود حرکت به سمت برنامه منسجم تر است.
وی کنکور را یکی از مسایل و چالش پیش رو برشمرد و بیان داشت: کنکور دارد بی هویت می شود و تحصیلات عالیه منجر به اشتغال نمی شود.
وی تنها را حل شاغل شدن را اشتغال و کسب مهارت دانست و بیان داشت:تنها راه برای شاغل شدن کسب مهارت است و این بهترین فرصت برای توسعه دانشکده های فنی و حرفه ای است. دانشگاه ها باید تغیر هویت به دانشگاه فنی و حرفه ای دهند.
وی در خاتمه اظهار داشت:باید دانشگاه فنی و حرفه ای را توسعه داد و ارتباط و اتصال با آموزش و پرورش وجود داشته باشد
سرپرست معاونت آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای نیز سخنران بعدی این نشست بود. وی اظهار داشت: در صدر چالش ها، چالش بیکاری است به طوری که در پایان سال 1400 رقمی تا 11 میلیون بیکار داریم. و راه حل، توسعه کارآفرینی و رشته های کارآفرینی است و ضرورت مهارت آموزی در اینجا مشخص می شود.
وی اهمیت نیروی کارگر را درآینده بسیار برشمرد و بین داشت: در آینده نیاز به بازار کار به نیروی دانشگاهی ندارد در آینده نیاز به کارگر مهارتی داریم.
وی یکی از چالش های پیش روی دانشگاه و بیکاری را موج مدرک گرایی دانست و اظهار داشت: مدرک موضوعی شده برای تشخص و این بحران را باید با توسعه نگاه کار آفرینانه حل کنیم . بیش از اینکه متکی بهع بدنه دولت باشیم افراد متکی به مهارت و فرصت های اشتغال باشند.
وی دانشگاه فنی و حرفه ای را بهترین فرصت برای تقویت کارآفرینی برشمرد و بیان داشت: دانشگاه کارآفرین متفاوت با دانشگاه های دیگر عمل می کند. هدف دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت کارآفرینان دارد.
در ادامه دکتر سینایی با اشاره به استان بوشهر بیان داشت: بوشهر در سپهر توسعه کشور جایگاه خاصی دارد. بوشهر ستاره ای پرفروغ و قطبی پرنور برای توسعه کشور است.