گسترش شایستگی حرفه ای و شغلی نیروی کار تا پایان برنامه ششم توسعه
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای از گسترش شایستگی حرفه ای، اصلاح هرم تحصیلی و شغلی نیروی کار و ارتقای توانمند سازی سرمایه های انسانی و .... تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه خبر داد.
دکتر محمد حق پناهی در اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای کشور درباره کلیت پنج ساله برنامه ششم توسعه گفت: توسعه آموزش های عالی فنی وحرفه ای کشور، گسترش شایستگی حرفه ای از طریق توسعه دانش، مهارت و نگرش در سطوح تربیت کاردان و کارشناسی فنی و حرفه ای، اصلاح هرم تحصیلی و شغلی نیروی کار و ارتقا و توانمند سازی سرمایههای انسانی، کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی، تربیت نیروی انسانی متناسب با فرصت های جدید شغلی فنی و حرفه ای، ارتقای جایگاه آموزش های رسمی فنی و حرفه ای در نظام آموزش فنی و حرفه ای کشور از جمله اهداف ما در برنامه پنج ساله، ششم توسعه است.
وی افزود: طبق ماده 65 ب- دولت موظف است به منظور افزایش سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزشی کشور با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان در طول اجرایی قانون برنامه از طریق بازنگری و اصلاح ساختار نظام اداری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و افزایش منابع و تجهیزات نسبت به افزایش سهم دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامعه علمی –کاربردی در نظام آموزشی کشور اقدام و تجهیزات آموزشی هنرستان، آموزشکده ها و دانشکدههای فنی و حرفه ای را به روز کنند. همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است در قالب دانشگاه فنی و حرفه ای در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به پذیرش دانشجو اقدام کنند.
وی اظهار کرد: همچنین طبق ماده 75ب- از ابتدای اجرای قانون برنامه دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش با تمامی امکانات، اموال منقول و غیر منقول و نیروی انسانی و دارایی ها و تعهدها و مسوولیت ها از وزارت مذکور منتزع و به وزارت علوم، تحقیقات و نفاوری ملحق می شود.
وی به پیشنهاد ها و اقدام های اجرایی دانشگاه فنی وحرفه ای اشاره کرد و گفت: تغییر شیوه نامه تحصیلی نظام دانشگاهی کشور از وضعیت کنونی به سیستم(4-2-2-2)و(4-1-3-2)، تاسیس پژوهشکده مطالعات راهبردی در نظام فنی و حرفه ای کشور، جذب دانشجو هر گونه کنکور ورودی، اجرای دوره های مشترک با نظام های فنی و حرفه ای مطرح دنیا، ورود بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری و توسعه نظام فنی و حرفه ای کشور، بستر سازی برای جذب دانشجویان خارجی در نظام فنی و حرفه ای از جمله اقدام هایی است که باید در این برنامه پنج ساله اجرایی شود.
حق پناهی یادآور شد: کمبود فضاهای کالبدی، ضعف در زیرساخت ها و کمبود امکانات، کمبود بودجه و اعتبارهای مورد نیاز برای انجام و توسعه فعالیت ها، ارتباط نداشتن موثر و تعاملی دانشگاه با سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و دستگاه های اجرایی، توانایی نداشتن در اجرای کامل و به هنگام آیین نامه های مالی، معاملاتی، استخدامی هیات علمی و غیر هیات علمی و بخش نامه ها و دستورالعمل ها، عدم توانایی دانشگاه در جذب متخصصان و افراد کار آمد، پایین بودن نسبت کادر آموزشی تمام وقت به کادر حق التدریس از جمله نقاط ضعف ما در این زمینه است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: وجود رشته های تحصیلی اشتغال زا و دارای ظرفیت توسعه با قابلیت پاسخگویی به نیاز بازار، وجود مدرسان با تجربه از جمله نقاط مثبت ما به حساب می آید. همچنین عوامل درونی مانند حمایت رهبری از توسعه فعالیت های علمی و تبدیل علم به ثروت، سیاست ها و رویکرد دولت به توسعه اقتصاد دانش بنیان، توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر توسعه کیفی آموزش عالی و توسعه فناوری یک فرصت محسوب می شوند. در مقابل عوامل بیرونی مانند رشد آموزش عالی با رویکرد توجه ویژه به تحصیلات آکادمیک و تکمیلی در سطح کشور، نداشتن برنامه منسجم توسعه ای، کمرنگ بدن برنامه های کارآفرینی، ارتباط با صنعت و کارآفرینی در سطح دانشگاه تبدیل به تهدید شده اند.
به گفته وی، توسعه فضای فیزیکی کالبدی دانشگاه، ارتقای جایگاه علمی دانشگاه، تجهیز دانشگاه به فناوری های پیشرفته و نوین از جمله راهکارهای موثر برای تدوین راهبردهای کلان محسوب می شود.