نشست تخصصی مدرسین رشته مکانیک خودرو دانشگاه –دانشکده امام صادق (ع) بابل
این نشست روز چهارشنبه مورخ 17/6/95 با حضور معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار گردید. در این نشست، مدیران شرکت ایساکو، مدیریت شرکت نگارخودرو مازندران و مدیرعامل شرکت ایران خودرو در استان مازندران و جمع کثیری از مدرسان رشته مکانیک خودرو مراکز تابعه دانشگاه حضور داشتند.
جناب آقای بزرگی ریاست محترم دانشکده، ضمن عرض خیر مقدم به حضار، با اشاره به قدمت تاسیس دانشکده و فعالیت رشته مکانیک خودرو در آن، به بیان اهمیت رشته خودرو با توجه به تنوع محصولات که موجب اشتغال زایی و کسب و کار شده و فارغ التحصیلان دانشگاه مستقیماً در این صنعت جذب بازار کار می شوند. از افتخارات ما این است که مدیرعامل نگار خودرو و مدیر عامل ایران خودرو مازندران از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند. و ضرورت تعریف پروژه از طرف صنعت و اهتمام دانشگاه در تحقق نوآوری در پروژه از اهم مسایل ارتباط صنعت و دانشگاه هست.
- جناب آقای دکتر حق پناهی، معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، با بیان توجه به آموزش در مقاطع کاردانی و کارشناسی و ارکان های آموزش عالی در خودرو : آزاد- غیر انتفاعی- علمی و کاربردی – فنی وحرفه ای پرداختند. و اینکه ما چه تفاوتی با سایر دانشگاه ها داریم. حداقل ادعای دانشگاه تقاضا محوری داریم، اما در عمل کدام مجموعه متقاضی در ارکان برنامه ریزی دانشگاه را دارد. صرفاً ورود فارغ التحصیلان در صنعت مارا تقاضا محور نمی کند. باید نگاه دیگری از منظر صنعت به برنامه ریزی دانشگاه داشته باشیم. دغدغه های دانشگاه در چهارچوب دیگری از قبیل سرمایه گذاری و نوآوری تجهیزات و.. بوده و در مبحث تربیت مدرس و ارتقای آموزشی سرمایه گذاری نشده است و تا زمانی که مدرسین روزآمد نشوند خروجی نیز روزآمد نخواهد بود.
سیستم آموزشی ما ایزو نبوده و باید استانداردسازی انجام شود و نباید از این نکته غافل بود که باید ورودیهای دانشگاه تقویت شوند. در این راستا باید طرح گسترش نظام آموزش فنی و حرفه ای ملاک عمل قرار گیرد و میزان، توانمندی فارغ التحصیلان باشد نه عنوان دانشگاهی آنها. سطح دانشگاه فنی و حرفه ای بالاتر از سطح سایر دانشگاه ها است و باید ماهیت دو دوره دوساله کاردانی و کارشناسی تغییر یافته و نگاه چهارساله به کارشناسی حرفه ای صورت پذیرد.
سرفصل دروس مقطع کاردانی رشته مکانیک خودرو مصوب 12 سال قبل بوده آیا تغییر تکنولوژی تاکنون در این عرصه اتفاق نیفتاده است. در واقع ضرورت این نشست برای به چالش کشیدن اموری است که بسترساز فرآیند ورود به برنامه ششم توسعه است و طرح توسعه دانشگاه فنی و حرفه ای باید با حمایت بخش خصوصی و نظارت درست باشد که در این راستا انعقاد و توجه به تفاهم نامه های موجود خصوصا تفاهم نامه منعقده با شرکت ایساکو در این زمینه با صاحبان صنعت امری مقتضی است.
- مهندس فرهمند مدیریت آموزش شرکت ایساکو، عنوان کرد که دانشگاه فنی و حرفه ای در سمت و سوی نیازهای صنعت حرکت می کند. با نگاهی به افق صنعت خودرو در 1404 صنعت ما از دنیا عقب است. در افق 1404 با توجه به 3 میلیون تولید که 1 میلیون آن صادرات است حدود 50% باید با برند داخلی باشد- 35 میلیارد دلار برای تولید قطعات با کیفیت هزینه می شود. تسهیل فرآیند جذب سرمایه گذاری انجام شود. ما جایگاه نخست در منطقه و رتبه پنجم در آسیا و رتبه یازدهم در جهان را دارا هستیم. با وزارت آموزش و پرورش پلان برنامه ریزی درسی سرفصل ها را شروع کردیم و تجهیزات را خواهیم داشت ما آماده هستیم که در کوتاه مدت به روز رسانی دانشگاه را داشته باشیم. دانشگاه می تواند حجم آموزش های شرکت را کاهش دهد و آموزش های عملی دانشگاه را انجام دهد و آموزش های تخصصی را شرکت انجام دهد. در واقع آموزش های بلند مدت در دانشگاه و کوتاه مدت در شرکت صورت پذیرد. در واقع سرانه آموزش در نمایندگی ها 5400 ساعت است.شاخص اثربخشی آموزش باید در دانشگاه مورد توجه قرار گیرد. طی 2 هفته آینده جلسه مشترکی خواهیم داشت تا در سطح ملی کار را شروع کنیم که تز مدرسان دانشگاه نیز بهره مند خواهیم شد.می توانیم دوره های کوتاه مدت تخصصی مدرسان دانشگاه را در مرکز تهران داشته باشیم صرفا آموزش کلاسی یا عملی مفید نخواهد بود بلکه باید آموزش در محل صورت پذیرد و ما حاضریم این آموزش را داشته باشیم.
سامانه مدیریت آموزش ایساکو با اجرای آموزش الکترونیکی را شروع کرده ایم و تغییرات تکنولوی با سرعت بیشتری ادامه دارد. و تغییرات تکنولوژی با آمدن خودروهایی نظیر کپچر- هایپا- آریسان و دنا ادامه دارد.
- دکتر شفیعیان، رئیس اداره آموزش شرکت ایساکو، در ادامه برنامه، کارگاه آموزشی در حوزه تکنولوژیهای جدید در خودرو را برگزار نمودند که از اقبال عمومی برخوردار بود.
- آقای مهندس حسینی، مدیریت شرکت نگار خودرو که خود از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای بوده و دارای 4 ثبت اختراع بوده و مشاور صنعت، معدن و تجارت استان، مدرس دانشکده و کارشناس فنی ایران خودرو از سوابق ایشان می باشد. وی با ایراد سخنرانی در خصوص اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه در توسعه زیرساخت ها و پیشرفت کشور را ضروری دانست و این نشست را نقطه عطفی برای همکاری های استانی و ملی برای توسعه رشته مکانیک خودرو دانست.
نشست تخصصی معاونت پژوهشی با مدرسین تخصصی مکانیک خودرو در وقت بعد از ظهر برگزار گردید. در این جلسه چالش های نظام آموزشی و پژوهشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
روز پنجشنبه شرکت نگارخودرو و کارخانه ایران خودرو در مازنداران مورد بازدید شرکت کنندگان در همایش قرار گرفت.