در حال بارگذاری ...

نشست تخصصی معاونان آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای

نشست هم اندیش معاونین آموزشی مراکز استان­ها با حضور معاونین آموزشی، پژوهشی و مدیران ستادی دانشگاه محل ـ سازمان مرکزی

جناب آقای دکتر افشین­ مهر ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این نشست علمی یکی از اهداف جدی اجرای این نشست را استخراج محورهای مهم مورد بحث جهت طرح در نشست سراسری مهرماه 95 اعلام نمودند.

ـ ایشان در بخشی از سخنانش به موضوع تطبیق پرداخته اعلام فرمودند که به زودی حدود 500 نفر عضو هیأت علمی فنی خواهیم داشت که برای ارتقای این اعضا و انجام فعالیت­های علمی ایشان آیین­ نامه­ هایی تدوین شده که پس از تصویب در شورای دانشگاه برای اخذ تأییدیه نهایی به مراجع مربوط ارسال خواهد شد.

ـ نامبرده متذکر شدند که اعضای هیأت علمی (مربی و استادیار) رأس 30 سال بازنشست خواهند شد ضمن اینکه این زمان به هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود. لذا ضرورت دارد که این عزیزان به این موضوع توجه کنند.

ـ جناب آقای دکتر افشین­ مهر یادآوری نمودندکه خوشبختانه دستورالعمل کارآموزی و پروژه تدوین و نهایی شده است.

ـ شکل­ گیری کمیته­ های تخصصی زیر مجموعه گروه­های آموزشی در حوزه برنامه­ ریزی آموزشی یکی دیگر از مواردی بود که در صحبت­های معاون محترم آموزشی به آن اشاره شد.

ـ ایشان ضمن تأکید بر لزوم دقت در رده­ بندی مراکز عنوان نمودند که در کنار رده­ بندی بایستی رتبه­ بندی کیفی مراکز نیز در دستورکار قرار گیرد که انتظار داریم معاونین محترم آموزشی در تدوین شاخص­های کیفی رتبه­ بندی مراکز ایفای نقش نمایند.

ـ جناب آقای دکتر افشین­ مهر از موافقت شورای گسترش آموزش عالی با پیشنهاد دانشگاه مبنی بر ایجاد دوره­ های پیوسته 4 ساله کارشناسی فنی­ وحرفه­ ای خبر داده عنوان نمودند که این دوره­ ها می­تواند خلاء تربیت نیروهای مورد نیاز بخش­های صنعتی را که در دوره­ های دو ساله قابل تحقق نیست پر نماید. ایشان به عنوان مثال از رشته­ های مرتبط با حوزه نانو، مخابرات، موبایل و ... نام برد.

ـ جناب آقای دکتر افشین­ مهر از استاندارد کردن کد دروس با کمک مراکز کشور به عنوان یک حرکت مثبت­ ارزنده و راه­گشا نام بردند.

ـ ایشان از افزایش تعداد دانشجو طی سال اخیر در دانشگاه فنی­ وحرفه­ ای به دلیل ایجاد و تعریف رشته­ های جدید(شش رشته) خصوصاً دردوره کاردانی علیرغم کاهش این عدد در سایر دانشگاه­ ها به عنوان یک موفقیت نام برده و این موضوع را حرکت در مسیر سیاست­های مقام معظم رهبری و عمل به معنویات معظم­ له عنوان نمود.

ایشان بر ضرورت کیفی سازی کادرآموزشی دانشگاه در قالب جذب هیأت علمی تأکید، داشتن مدرک کارشناسی ارشد ـ داشتن حداقل سه سال سابقه کار حرفه­ ای پس از اخذ مدرک و شرکت و کسب نمره لازم در دو آزمون عملی و تئوری PE را از الزامات جذب این افراد به عنوان هیأت علمی ذکر کردند.

ایشان همچنین توصیه نمودند که انتخاب و جذب نیروهای حق­ التدریس بایستی بر اساس شاخص­های کیفی مورد توجه دانشگاه بوده، تأکید نمودند به کارگیری اعضای حق­ التدریس باید از طریق کمیته قانونی تعیین شده در آیین­ نامه استخدام و جذب اجرایی گردد.

معاون محترم آموزشی یادآور شدندکه در حوزه آموزش­های آزاد خوشبختانه حرکت­های خوبی در طول این یکسال شکل گرفته و دوره­های خوبی تعریف شده منتها تأکید نمودند که برابر برنامه راهبردی دانشگاه باید آموزش­های آزاد همیشه معادل 10% کل دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه، فراگیر آزاد داشته باشد. ایشان آموزش­های آزاد را یکی از رکن­ های بسیار مهم دانشگاه خوانده، بر ضرورت تلاش مجموعه خصوصاً معاونین آموزش مراکزجهت بالقوه نمودن روز به روز این حوزه تأکیدجدی نمودند. معاون آموزش دانشگاه طراحی و اجرای دوره­ های تکمیلی بین سطوح را برای فارغ­ التحصیلان دانشگاه فنی­ وحرفه­ ای و سایر دانشگاه­ ها از الزامات خوانده، از معاونین آموزش مراکز خواستند که برای اجرایی شدن این موضوع با دانشگاه­ های استان خود تعامل داشته باشند. ایشان اشاره کردند که ظاهراً آموزش­ و پرورش در نظر دارد با اجرای دوره­ های آموزشی برای دانش­ آموزان دبیرستانی مهارت­ های لازم را به آنها آموزش دهد که خود این موضوع می­تواند مبنای تفاهم­ نامه­ ای باشد که مراکز می­توانند با ادارات آموزش­ و پرورش مناطق خویش تنظیم کنند.

در ادامه ایشان خطاب به معاونین آموزشی مراکز کشور اعلام کردند که انتظار دارم معاونین به عنوان متولیان آموزش پیشنهادات خود را در حوزه­ های مختلف به معاونت آموزشی دانشگاه منعکس نمایند.

در ادامه جناب آقای مهندس رحیمی رییس مرکز آموزش­های عالی آزاد و خاص دانشگاه با اشاره به تدوین دستورالعمل اجرایی آموزش­های عالی آزاد و خاص ویژه دانشگاه فنی­ وحرفه­ ای، بهره­ گیری مناسب و بهینه از منابع انسانی و تجهیزات آموزشی مراکز، ایجاد وحدت رویه بین مراکز و از همه مهمتر فراهم نمودن امکان نظارت بهینه را برای مرکز آموزش­های آزاد و خاص دانشگاه از خروجی­ های دستورالعمل مذکور خواندند.

ایشان با اشاره به اینکه آموزش­های غیررسمی از لحاظ نوع مخاطب ـ نقش و وظیفه آموزش­گر ـ روش­ها و متدهای نیازسنجی آموزشی ـ طراحی برنامه­ ریزی ـ اجر و حتی ارزشیابی و ارزیابی از آموزش­ های رسمی متفاوت است. ضمن تأکید بر لزوم اهتمام مراکز در برگزاری دوره­های مذکور وضعیت بعضی از مراکز را در حوزه مذکور مناسب تشخیص داده ولی یادآور شدند که در کنار رشد کمی ضرورتاً بایستی ارزیابی کیفی و کارایی بیرونی دوره­ ها نیز مد نظر باشد.

ایشان عنوان کردند که به همان اندازه که جذب دانشجوی توانمند مهم است. نگهداری پویای این دانشجو نیز مهم است که این موضوع به مربیان آگاه و توانمند نیاز دارد. این در حالی است که پویایی ارتباط بین دانشجو و اعضای هیأت علمی به نوعی با حرفه­ای بودن کارکنان غیراداری نیز گره خورده است. بنابراین مراکز باید ارتقاء کیفیت آموزش را در ارتقا و توانمندسازی کارگزاران ترویج کیفیت دنبال کنند .