در حال بارگذاری ...

دستورالعمل، فصل پنجم: رسیدگی به دلایل

ماده 23 - اصل بربرائت است . بنابراین چنانچه پرونده کارمند درهیأت تحت رسیدگی باشد باید ازطریق اقامه دلایل مستند ورسیدگی به آنها ورعایت مقررات مربوط متخلف بودن وی احرازگردد . درغیراین صورت حکم به برائت کارمند صادرخواهد شد.
ماده 24- هرگاه کارمندی اقراربه وقوع تخلف یاتخلفات مقرردرقانون نماید، دلیل دیگر برای ثبوت آن لازم نیست . اقرارموضوع این ماده اعم ازشفاهی وکتبی است . اقرارشفاهی است وقتی که درجریان رسیدگی درجلسه هیأت به عمل آیدوکتبی است درصورتی که دریکی ازاسناد یادفاعیه کارمند به هیأت اظهار شده باشد . به هرترتیب اقراراعم ازکتبی وشفاهی باید به امضاء اقرارکننده رسیده باشد .
تبصره 1- اقرارباید صریح وروشن باشد.
تبصره 2- اجبارواکراه به اقرارممنوع ومرتکبین به عنوان متهم به هیأت معرفی خواهند شد.
ماده 25- هرگــاه اسنـــاد یااطلاعــاتی کـــه مربوط به موردتخلف انتسابی است درواحدهای دستگاه دولتی متبوع کارمند یاسایردستگاه های دولتی یابانک هایاشهرداریهایا نهادهای انقلاب اسلامی یامؤسساتی که باسرمایه دولت تأسیس واداره می شوند موجود باشد هیأت می تواند آنها را مطالبه وملاحظه و مطالعه نماید و واحدها ودستگاه های مربوط مکلفند دراسرع وقت مدارک واسناد مورد نیاز رابه هیأت درخواست کننده ارسال کنند.
تبصره - تحویل اسناد ومدارک محرمانه وطبقه بندی شده ، تابع مقررات وضوابط مربوط خواهد بود.
ماده 26- عدم اعلام پاسخ مراجع مذکوردرماده 25 این دستورالعمل ظرف مدت 2 ماه موجبی برای توقف رسیدگی وعدم صدور رأی نخواهد بود.
ماده 27 هرگاه متهم درحین رسیدگی یادفاعیه خودبرای رد یاایضاح اتهام باچگونگی وقوع تخلف تقاضانماید یاهیأت لازم بداند که شهود اطلاعات خود را دراختیار هیأت قراردهند . آنان به هیأت دعوت واظهارات شان استماع خواهد شد. درصورت عدم حضور برای باردوم برای ادای شهادت دعوت می گردند.
تبصره 1- هیأت ازهریک ازشهودومطلعین به طورجداگانه وبدون حضورمتهم تحقیق می نماید واظهارات آنها درهمان جلسه عینا" درصورتجلسه قید وبه امضاء اظهارکنندگان می رسد.
تبصره 2- هیأت نمی تواند به زورشاهد راواداربه ادای شهادت نماید وچنانچه شاهد یامطلع ازحضور بعد ازاحضاردوم یا اظهاردرصورت حضورامتناع نماید، این مرحله ازرسیدگی حذف می شود.
ماده 28 - هیأت علاوه بررسیدگی به دلایل مورداستناد متهم یاشاکی ، هرگونه تحقیق یااقدامی که برای دستیابی به حقیقت درزمینه اتهام لازم باشد به عمل خواهد آورد.
ماده 29 - به منظور جمع آوری دلایل ، انجام بررسی های لازم ، تکمیل پرونده اتهامی وآماده سازی آن جهت طــــرح درهیأت ، هیأت ها می توانند ازگروه یاگروه های تحقیق استفاده نمایند.نحوه انتخاب ، شرایط اعضائ گروه وحدود وحیطه صلاحیت گروه های تحقیق به ترتیب مقرردرقانون وآئین نامه اجرائی آن است .عدم استفاده هیأت ازگروه تحقیق مانع رسیدگی به پرونده ارجاعی و اصدار رأی نخواهد بود.
ماده 30-  هرگاه رسیدگی به اتهام کارمند به تشخیص هیأت رسیدگی کننده مستلزم استفاده ازنظرکارشناسی باشد ، مورد به کارشناسی ارجاع می شود وهیأت دراین قبیل موارد نظرکارشناسی راموردتوجه ومدنظربرای صدور رأی قرارخواهد داد.
تبصره 1- هیأت باید کارشناس راازبین کسانی  که دارای صلاحیت دررشته مربوط به موضع است انتخاب نماید .
تبصره 2- کارشناس موظف است درمدت مقرر که هیأت تعیین می کند نظرخودرابه طورکتبی به هیأت تقدیم داردمگراینکه موضع ازاموری باشد که اظهارنظر درآن مدت میسرنباشد. دراین صورت به تقاضای کارشناس ، هیأت مهلت مناسب دیگری راتعیین وبه کارشناس اعلام می کند.درهرحال اظهارنظرکارشناس باید صریح باشد.
ماده 31- درصورتی که شکایت شاکی واقعی نبوده ودرجریان رسیدگی متهم درهیأت تبرئه گردد، شاکی به عنوان متخلف دراجرای بند 4 ماده 8 قانون موردتعقیب قرارخواهد گرفت .