در حال بارگذاری ...

دستورالعمل، فصل اول: تعاریف و کلیات

 ماده 1- دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری مشتمل برمجموعه ضوابط ومقرراتی است که درمقام رسیدگی به تخلفات اداری کارمند وچگونگی رسیدگی وصدور رأی به کارگرفته می شود.

ماده 2- تخلف اداری عبارت است ازارتکاب اعمال وانضباط اداری که منحصر به موارد مذکوردرقانون رسیدگی به تخلفات اداری می باشد وبه دودسته قصوروتقصیر تقسیم می شود :
الف ) قصور عبارت است ازکوتاهی غیرعمدی درانجام وظایف اداری محوله .
ب ) تقصیر عبارت است ازنقض عمدی قوانین ومقررات مربوط .
ماده3 - وظایف اداری ازلحاظ این دستورالعمل اموری است که مستخدم ملزم به انجام یارعایت آنها به موجب قوانین ومقررات ودستورات والزامات شغلی یاشرح وظایف می باشد .
ماده 4- این دستورالعمل قانون رسیدگی به تخلفات اداری "قانون" آئین نامه اجرائی قانون رسیدگی به تخلفات اداری "آئین نامه اجرائی" وهیأت رسیدگی به تخلفات اداری "هیأت" نامیده می شود.
ماده 5 - متهم ، کارمندی است که ارتکاب یک یاچند تخلف اداری ازجانب اشخاص حقیقی یاحقوقی به اونسبت داده شده وپرونده وی درهیأت مطرح ودرجریان بررسی ورسیدگی باشد .
ماده 6- متخلف ، کارمندی است که پرونده وی به لحاظ ارتکاب یک یاچند تخلف درهیأت موردرسیدگی قرارگرفته وتخلف یاتخلفات اوتوسط هیأت رسیدگی کننده احرازمی گردد.
ماده 7- شاکی ، شخص حقیقی یاحقوقی است که ارتکاب تخلف یاتخلفاتی رابه کارمند نسبت داده وموضوع راکتبا" به هیأت یادستگاه متبوع کارمند اعلام نموده باشد .
ماده 8- دلیل ، عبارت ازامری است که متهم یااعلام کننده اتهام برای دفاع ازخودیا اثبات تخلف به طورکتبی به آن استناد می نماید.
ماده 9- شاهد، شخص حقیقی است که اظهارات یاکواهی وی برای اثبات یارد اتهام یاکمک در ردیا اثبات آن ضرورت داشته باشد .
ماده 10- دفاعیه ، عبارت است ازدلایل ومدارکی که کارمند یانماینده او درمقام دفاع ازخودیارد اتهام یااتهامات انتسابی کتبا" به هیأت رسیدگی کننده ارائه می نماید.