اهداف و برنامه ها
معاونت فرهنگی و اجتماعی حوزه ای برای سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، هدایت ونظارت و ارزیابی کلیه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مراکز تابعه دانشگاه فنی و حرفه ای است که در راستای تعمیق فضای معنوی و اسلامی ، تحقق بخشیدن به دانشگاه تمدن ساز اسلامی – ایرانی ، پرورش انسان های مومن ، متعهد و متخصص گام برمی دارد.
چشم انداز فرهنگی :
دانشگاه فنی و حرفه ای در افق چشم انداز 1404 در بعد فرهنگی ، دانشگاهی است :
1ـ اخلاق گرا ، معنویت خواه ، علم محور ، تؤام با اعتدال و تمدن ساز؛
2ـ بهره مند از دانشجویانی متدین ، خودباور، عدالت خواه ، آگاه ، با بصیرت ، حساس نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی ، مسئولیت پذیر ، خلاق ، کار آفرین ، مشارکت جو، با نشاط ، ایده پرداز، دارای روحیه آزادگی ، جویای علم ، ولایت مدار و پرسشگر؛
3ـ دارای اساتیدی متعهد ، متخصص و بابصیرت که در تعامل سازنده و مثبت با دانشجویان و کارکنان بوده و برخوردار از روحیه ی فرهنگی ـ تربیتی که در تربیت بنیان های معنوی ، انسانی ، علمی ، فکری ، فرهنگی و تربیتی دانشگاهیان و جامعه ی اسلامی نقشی بسزا و تاثیر گذار دارند ؛
4ـ بهره مند از دانشگاهیانی دارای فضایل اخلاقی ، تعهد دینی و تخصص حرفه ای به طور تؤامان ؛
5ـ توانمند برای جریان سازی فرهنگی و دینی در سطح جامعه ؛
6ـ برخوردار ازفضای فرهنگی مناسب برای بسط مفاهیم دینی و اعتقادی ؛
رئوس اهداف کلان فرهنگی :
1- اسلامی شدن دانشگاه ( دانشکده ها / آموزشکده ها )
2- ساماندهی اوقات فراغت و فعالیت های دانش افزا؛
3- تقویت جایگاه و منزلت حوزه فرهنگی ؛
4- زمینه سازی و تقویت فعالیت های گروهی ؛
5- توسعه و گسترش فعالیت های مجازی در حوزه فرهنگی ؛
6- توسعه دوره های آموزشی در حوزه فرهنگی و اجتماعی ؛
7- استقرار نظام برنامه ریزی ، نظارت و ارزیابی مستمر ؛
8- توسعه پژوهش و تحقیق در حوزه فرهنگی؛
رئوس راهبردهای کلان فرهنگی :
1- تقویت و تعمیق باورها و ارزش های دینی ؛
2- ارتقای دانش و بینش دینی ، سیاسی و اجتماعی دانشگاهیان ؛
3- الگودهی مناسب برای رفتارسازی دانشجویان ؛
4- پیشگیری از بروز و شیوع آسیب های فرهنگی ، روانی و اجتماعی؛
5- تقویت روحیه نشاط و شادابی در نهاد خانواده ؛
6- توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی ؛
7- ترویج فعالیت های فرهنگی و هنری ؛
8- افزایش منابع مادی در حوزه ستاد و صف ؛
9- توسعه فضاهای فرهنگی ؛
10- تقویت حوزه مدیریت فرهنگی؛
11- افزایش انضباط و وجدان کاری ؛
12ـ افزایش روحیه خودباوری و شکوفایی خلاقیت ها در فعالیت های گروهی ؛
13ـ افزایش توانمندی کارگروهی ، مشارکت فعال دانشجویان و کارکنان در امور فرهنگی و اجتماعی ؛
14ـ ایجاد رقابت سالم و سازنده در فعالیت های فرهنگی ؛
15ـ ارتقاء بخشی و ساماندهی فعالیت های مجازی؛
16ـ تولید محصولات فرهنگی در فضای مجازی ؛
17ـ ایجاد بستر تعامل با مخاطبان در فضای مجازی ؛
18ـ توانمند سازی نیروی انسانی و ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی ؛
19ـ استفاده از نیروهای توانمند کارآمد ، متدین و متخصص در حوزه فرهنگی ؛
20ـ جهت دهی و هدفمند نمودن قعالیت های فرهنگی و اجتماعی ؛
21ـ نظارت و ارزیابی برروند فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ؛
22ـ ساماندهی آمار و ا طلاعات ؛
23ـ شناسایی نیازها و آسیب های فرهنگی و اجتماعی؛
24ـ ساماندهی و برنامه ریزی علمی و دقیق در امور فرهنگی و اجتماعی ؛